Køen ved sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn risikerer at blive endnu længere end normalt denne sommer.
Flyselskaberne indsætter nemlig flere og større fly i sommerens program, der bliver et af de travleste i lufthavnens historie.
Meget tyder dermed på, at krisen er ved at slippe sit tag - i hvert fald i lufthavnen. Det viser en særkørsel af det kommende sommerprogram fra Københavns Lufthavn lavet for Berlingske Business. De foreløbige tal peger på en vækst i den samlede kapacitet i lufthavnen på op mod 11,8 pct. i forhold til det realiserede program i sommeren 2011.
Udover typiske sommerruter til feriedestinationer i Sydeuropa løftes sommerprogrammet af, at en række nye langdistanceruter åbner fra København. SAS åbnede torsdag en ny fast rute til Shanghai, og Air China åbner senere på året en rute til Beijing, Delta åbner en rute i sommermånederne mellem København og New York, mens Emirates har udvidet kapaciteten ved at sætte et større fly ind på ruten mellem København og Dubai.
Udover SAS og Norwegian, der er lufthavnens suverænt største kunder, er Lufthansa en voksende aktør i København. Selskabet har da også planer om at ekspandere yderligere fra København, når den nye internationale lufthavn i Berlin åbner i juni.
- Jeg er meget tilfreds med tallene fra det foreløbigt annoncerede sommerprogram. Det er en del højere end de generelle forventninger i Europa. Årsagen er, at vi arbejder benhårdt for at tiltrække flere feeder-ruter og langdistanceruter, siger Carsten Nørland, salg- og marketingdirektør i Københavns Lufthavn.
Lufthavnen præsenterede i torsdags en ny strategi, der netop sigter mod at øge investeringerne i lufthavnen for at kunne konkurrere med centrale europæiske lufthavne som Amsterdam, Berlin og Frankfurt. Planen er, at lufthavnen inden for få år skal nå at betjene 30 mio. kunder om året mod de nuværende 25 mio. Fortsætter udviklingen fra sommerprogrammet, er lufthavnen altså godt undervejs.
- Tallene viser i hvert fald, at konkurrencelysten er tilbage. Både SAS og Norwegian regner med at sætte markant mere kapacitet ind i år, siger Carsten Nørland.