Danske Speditører frygter planlagt udbygning af SKATs elektroniske Told-system.
Digitaliseringen af told-dokumenter har voldt problemer verden over. Det gælder også i Danmark, hvor indførelsen SKAT’s implementering af digitale told-systemer har voldt mange problemer. Selv om mange af børnesygdommene efterhånden er ryddet af vejen, så anser brugerne i hele transportkæden – stadig SKATs told-relaterede it-systemer som ustabile.
- Der er brug for at hanke op i Tolds it-systemer. De er ikke driftsstabile, og nu vil SKAT implementere yderligere et element, der skal kommunikere med et ustabilt system. Det bekymrer os, siger underdirektør Klaus Le Roy Topholm, Danske Speditører.
Udtalelsen falder efter et møde i København den 27. februar med repræsentation af virksomheder inden for produktion, handel, logistik og transport og deres brancheorganisationer, heriblandt kurerbranchen (DIKO), eksportvognmændene (ITD), Danmarks Skibsmæglerforening og Danske Speditører. Dansk Erhverv er også med i kredsen.
- Vi oplever nedbrud og ustabil drift i Tolds systemer på trods af langvarige bestræbelser på at forbedre stabiliteten, fortsætter Klaus Le Roy Topholm.
- Det er ikke lykkedes endnu, og det kan ikke fortsætte. Det har nået et omfang, som går ud over konkurrencekraften i dansk erhvervsliv. Vi har mistet tålmodigheden, men det nytter ikke at ærgre sig over tid og penge, som vi har spildt på problemerne. Vi vil hellere medvirke konstruktivt til at udvikle de toldsystemer, som SKAT er i færd med at bringe til veje. Vi ønsker fokus på stabil drift, godt samspil mellem systemerne indbyrdes og samspil med det erhvervsliv, der er afhængigt af, at det kører.
Det skriver Danske Speditører i brancheorganisationens seneste nyhedsbrev.
Møde med SKAT- Vi tror, at nogle af de gentagne driftsproblemer kan afhjælpes ved, at toldpersonale og it-udviklere kommer ud og ser, hvordan vilkårene er i forsyningskæden, og det vil vi fra organisationerne og virksomhederne tilbyde SKAT på et møde i marts, siger Klaus Le Roy Topholm.
SKAT’s digitale told-systemer er udviklet af eksterne leverandører efter SKAT’s specifikationer, der tager udgangspunkt internationale krav til told-dokumenter, som er fastsat i EU. Ifølge Danske Speditører, så har systemet for meget fokus på myndighedernes behov, og for lidt fokus på de vidt forskellige vilkår, som de forskellige aktører i forsyningskæden fra producent til forbruger arbejder under.
- Det er åbenbart svært at få det til at virke. Netop af den grund må alle være med, siger Klaus Le Roy Topholm, som peger på, at et nyt manifestsystem, som ikke er et EU-krav, men SKATS's eget initiativ, er berammet til at blive sat i drift i april.
- Det er nok ikke det bedste tidspunkt, når stabiliteten er så dårlig, som det er tilfældet.