Regeringen indgik i går forlig med Dansk Folkeparti og Enhedslisen om milliard-indsprøjtning til den kollektive trafik.
Der er tale om en rammeaftale om takstnedsættelser og pulje til forbedringer af den kollektive trafik. Regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Dansk Folkeparti og Enhedslisten er enige om at nedsætte taksterne i den kollektive trafik med 500 mio. kr. årligt fra d. 1. januar 2013 og om at afsætte en årlig pulje på 500 mio. kr. til investeringer i forbedringer af den kollektive trafik fra 2013. Parterne er desuden enige om, at aftalen skal sikre, at der hurtigst muligt tages initiativer til at mindske trængslen og luftforureningen i hovedstadsområdet.
Lukker leasinghulDe årlige udgifter på i alt én milliard kroner finansieres ved at lukke muligheden for uhensigtsmæssig brug af reglerne for registreringsafgift af leasing- og demobiler.
Udover indgrebet i forhold til reglerne for demo- og leasingbiler er parterne enige om, at regeringens bebudede omlægning af bilafgifterne skal være provenuneutral.
Billigere kollektiv trafikAftalen betyder, at billetpriserne i tog, busser og metro falder fra starten af 2013.
Takstnedsættelserne tilrettelægges, så de kan administreres inden for den eksisterende struktur og ansvarsdeling i den kollektive trafik, herunder fordelingen af ansvaret for takstfastsættelse mellem trafikselskaber og togoperatører. Trafikselskaberne og togoperatørerne får fuld kompensation for indtægtstabet som følge af takstnedsættelserne.
Forliget betyder, at det takststigningsloft, som den foregående regering indførte i 2008 fortsat gælder, så takstnedsættelsen ikke efterfølgende udhules af ekstraordinære takststigninger.
Regeringen forelægger i løbet af 1. halvår 2012 konkrete modeller for implementeringen af takstnedsættelserne for forligspartierne.
Bedre kollektiv trafikDen halve milliard kroner forliget øremærker til forbedringer i den kollektive trafik, skal også dække de forventede følgeinvesteringer, som bliver nødvendige på grund af takstnedsættelsen, der forventes at øge passagertallet i den kollektive trafik.
Præcist hvordan den halve milliard skal anvendes skal aftales efter oplæg fra regeringen senere i år, så forbedringerne kan iværksættes næste år.
Da stramningerne på registreringsafgifterne på leasingbiler og demobiler allerede træder i kraft i nu, så ventes staten at hente omkring 600 mio. kroner allerede i år. De penge indgår i en særlig pulje, som parterne er enige om blandt andet at fremme projekter og initiativer med fokus på reduktion af trængsel samt grønne løsninger. Finansieringen af en eventuel havnetunnel i København kan ikke ske med nærværende rammeaftale.
Efter betalingsringenForliget udmønter den kompensation, som SF fik for at opgive betalingsringen, der var en mærkesag for partiet. Parterne noterer sig, at nærværende aftale modsvarer den forventede beskæftigelseseffekt fra den del af kickstart-pakken, der vedrørte betalingsringen.
TrængselskommissionParterne er enige om at nedsætte en kommission med henblik på at analysere mulige tiltag til modernisering af infrastrukturen, reduktion af trængsel og luftforurening i hovedstadsområdet samt et yderligere løft af den kollektive trafik.
Kommission skal undersøge mulighederne for hurtigt virkende indgreb, der begrænser trængslen og forbedrer miljøet, herunder udvidelse af miljøzoner og skrappere krav for at opnå miljøgodkendelse af lastbiler. Kommissionen skal samtidig belyse mulighederne for roadpricing på landsplan samt komme med forslag til finansiering af initiativer til at mindske trængsel, luftforurening og løfte den kollektive trafik yderligere.
Kommissionen fremlægger de første konkrete forslag for regeringen i januar 2013 og skal i august 2013 fremlægge den samlede strategi. Strategien drøftes blandt parterne bag denne aftale med henblik på en vurdering af de konkrete forslag.
Regeringen fremlægger i marts 2012 et oplæg til kommissorium for kommissionen for parterne.