23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

V: Operation Befri Villy

Debat: Venstres trafikordfører, Kristians Pihl Lorentzen, angriber regeringens nye afgiftsbyrder på bilisterne.

Debat: Venstres trafikordfører, Kristians Pihl Lorentzen, angriber regeringens nye afgiftsbyrder på bilisterne.

Det bliver bilisterne, der skal betale den regning på en milliard kroner, som det nye forlig om den kollektive trafik, som regeringen indgik torsdag sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten.

- Venstre kan ikke acceptere, at det bliver dyrere at være dansker og bilist, siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

- Vi vil heller ikke bruge en halv milliard skattekroner om året til en virkningsløs sænkning af prisen i den kollektive trafik. Og vi finder det nærmest absurd, at der nu nedsættes en såkaldt trængselskommission, der kommer fuldstændig på tværs af en stor strategisk analyse af trafikløsninger i hovedstadsområdet, der blev igangsat med det brede trafikforlig i 2009.

- Venstre går efter en klog og grøn omlægning af bilafgifter ud fra den klare forudsætning, at bilisterne samlet set ikke skal bløde yderligere afgifter. Den nye røde trafikaftale fjerner med et snuptag en milliard mere fra bilisterne om året, hvilket svækker Danmarks konkurrenceevne og den enkelte families økonomi. Og så vil det betyde en uacceptabel skævvridning af vort land, idet en meget stor del af befolkningen uden for storbyerne er totalt afhængige af deres bil.

- Med hensyn til sænkning af taksterne, så har Teknologirådet og førerende trafikforskere for længst dokumenteret, at det ikke får bilpendlere til at tage toget og bussen. Dels har de fleste bilister intet reelt alternativ til bilen. Dels er det kvalitet, rettidighed og sammenhæng i den kollektive trafik, der kan virke tillokkende for nogle bilister – ikke prisen. Det er ufatteligt, at regeringen i en krisetid vil bruge ½ milliard kr. om året på virkningsløse tiltag, siger trafikordføreren.

Hug til trængselskommission

- Med hensyn til Trængselskommissionen, så ved aner regeringspartierne åbenbart ikke, hvilke aftaler og konkrete tiltag, de selv har været med til at iværksætte for skatteydernes penge med den store brede trafikforlig for 2009. Her var løsning af trængslen i hovedstadsområdet et fokuspunkt. Derfor igangsatte vi en række konkrete anlægsprojekter og tiltag, der gennemføres frem mod 2018. Desuden igangsatte vi en omfattende strategisk analyse for hovedstadsområdet til 25 mio. kr., så vi i 2013 får et samlet overblik over udfordringerne og de mulige løsninger. Det er absurd, at der nu skal nedsættes en trængselskommission, der skal lave præcis det samme. Og det er manglende respekt skatteydernes penge og for tidligere indgåede trafikaftaler.

- Jeg må derfor konkludere, at den røde regering i dag har søsat en ”Operation Befri Villy”, der har til formål at fjerne opmærksomheden fra det kaotiske proces omkring betalingsringen, siger Kristian Pihl Lorentzen med slet skjult henvisning til den berømte amerikanske familiefilm ”Free Willy”.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.073