DI Transport kritisk over for det danske EU-formandsskabs ønske om at beskære EU-Kommissionens budgetmål for investeringer i infrastrukturen.
Under det danske EU-formandskab drøftes det fremtidige niveau for investeringer i EU’s infrastruktur, det såkaldte Transeuropæiske-net. Kommissionen har foreslået, at der afsættes 40 mia. Euro i 2014-2020, hvoraf ca. 21,7 mia. Euro skal gå til transportinfrastrukturen, herunder den kommende Femernforbindelse.
Men den danske regering ønsker ifølge DI Transport, at skære i EU’s infrastrukturprojekt. Det kom angiveligt frem på et møde i Transportministeriet mandag.
Det vækker undren hos DI Transport.
- Det niveau Kommissionen har foreslået er et absolut minimum, der kun svarer til 4 procent af EU’s samlede budget. Vi ved, at investeringer i infrastruktur som f.eks. Femernforbindelse er helt afgørende for at sikre en langsigtet holdbar vækst i EU og for at dansk og europæisk erhvervsliv kan fastholde konkurrenceevnen. Derfor er set med vores øjne et fejlskud, at regeringen vælger at gå ind i EU-forhandlingerne med et ønske om at skære på investeringerne i infrastruktur” siger chefkonsulent i DI Transport Rune Noack.
Regeringen skal den 16. marts forelægge sagen for Folketingets Europaudvalg.