The International Chamber of Shipping frygter de blodige konsekvenser af et internationalt forbud mod at betale løsepenge til pirater.
Idéen om et forbud mod at betale løsepenge til pirater, fordi det vil ødelægge ’piratforretningen’ er ikke ny. USA har i flere år barslet med et forbud, men det er hidtil blevet ved truslen.
Men idéen fik ny vind i sejlene på en mellemstatslig konference om Somalia, der blev afholdt i sidste uge med Storbritannnien som vært.
I The International Shippers Council, der repræsenterer op mod 80 procent af den samlede merkantile tonnage på verdenshavene, afviser man skarpt ideen.
- Rederierne er dybt bekymret over ethvert forslag om, at betaling af løsesummer til pirater for at frikøbe besætninger, der holdes som gidsler, ikke bare forbydes, men også gøres strafbart. Det primære hensyn for rederierne er humanitært, og rederierne er forpligtet til at tage vare på deres besætninger og deres familier. I det tilfælde, hvor en sømand tages som gidsel, er det konsekvensen af det internationale samfunds manglende evne til at bekæmpe pirateriet, og rederierne har reelt ikke anden mulighed end at betale løsesummen. Alternativet vil være at rederiet overlader deres besætninger til måneder- eller årelange fangenskaber under rystende forhold, hvor de risikerer tortur og drab. Det viser erfaringerne fra tidligere tilfælde, hvor løsesummen ikke er blevet betalt, skriver ICS i en kommentar.
Paraply-organisationen påpeger, at et forbud eller en direkte kriminalisering af betaling af løsepenge, vil få mange søfolk og rederier til at afvise sejlads i farvande, hvor pirateri er et problem. Det vil få overskuelige konsekvenser for store dele af verdenshandlen, hvor blandt andet 40 procent af verdens olie transporteres gennem den vestlige del af Det Indiske Ocean, hvor de somaliske pirater hærger.