Fjord Line har søgt Sandefjord Havn om tilladelse til to daglige anløb fra og med 2013.
Tidligere har rederiet sendt tilsvarende ansøgning til havnemyndighederne i Strømstad.
- Vi ønsker at tilbyde de rejsende et nyt og konkurrencedygtigt tilbud som vil indebære at monopolsituationen på den søvejs person- og godstransport mellem Norge og Sverige bliver ophævet, siger administrerende direktør Ingvald Fardal fra Fjord Line.
Fjord Line har to moderne cruisefærger under bygning, der skal sejle på ruterne mellem Bergen, Stavanger og Hirtshals, og Hirtshals og Langesund. Dermed kan passagerfærgen BERGENSFJORD, som nu betjener ruten mellem det Norske Vestlandet og Danmark i stedet indsættes på linjen over ytre Oslofjord.
– Vi har vurderet flere mulige havne i Vestfold og Telemark, og er kommet til at en rute parallelt med Color Lines færgerute mellem Sandefjord og Strømstad udgør det bedste tilbud til de rejsende, samtidig som det driftsmæssigt giverr Fjord Line en optimal løsning. Rejsetiden bliver 2,5 time. Skulle vi anløbe Langesund i stedet for Sandefjord ville sejltiden blive forlænget med én time, siger Fjord Line-chefen.
Fardal oplyser, at Fjordline har kontaktet EFTAs overvågningsorgan ESA, for at informere om rederiets planer om en ny færgerute mellem Norge og Strømstad. Netop ESA gav for nylig Fjord Lines ærkerival Color Line en millionbøde, fordi rederiet havde indgået et aftale om eneret på besejlingen af Strømstad, fordi aftalen var i strid med EU’s konkurrenceregler.