DB Schenker Logistics medvirker i både Sverige og Danmark til udbredelsen af modulvogntog.
For øjeblikket testkøres mellem Göteborg-Malmø og der er etableret adgang på Avedøre Holme til Schenker A/S’ hovedsæde i København.
Et modulvogntog testkøres lige nu i fast rutefart mellem Göteborg og Malmø. Testen er et samarbejde mellem Trafikverket, Volvo, DB Schenker og Kallebäck Transport. Projektet, som er opkaldt DUO2, afprøver en kombination af køretøjer på 32 meter, med gods i fast trafik mellem Sveriges næststørste byer.
- Baggrunden for dette initiativ er de gode resultater, som skovindustriens ”ETT-projekt” har vist, siger Anders Berndtsson fra Trafikverkets afdeling for strategisk udvikling. Dér blev der sparet hele 20 procent brændstof pr. ton transporteret tømmer og CO2-udledning blev reduceret i samme omfang. Nu afprøves konceptet så i en anden branche.
Vogntoget, som køres af Kallebäck Transport på vegne af DB Schenker, er 32 meter lang og kan laste stykgods med en samlet vægt på op til 80 tons i to 40-fods containere. Til vogntoget hører en Volvo-trækker og trafikken startede i begyndelsen af februar og foregår om natten.
Projektet er en del af et større program, "High Capacity Transport" (HCT). Projektet har til formål at opbygge viden, så man kan ændre lovgivningen for at muliggøre mere energieffektive transporter. Internationalt forbillede er bl.a. Australien, hvor 70 procent af vejgods-transporten sker med køretøjer, hvis dimensioner overgår de svenske og europæiske regler.
- De nordiske forsøg med modulvogntog følges nøje af de øvrige europæiske lande, siger Bjarne Christensen, Product Manager Land Transport ved Schenker A/S. De hidtidige resultater har været ganske positive – både mht. en mindsket miljøbelastning og en bedre udnyttelse af vogn- og vejkapaciteter. Derfor er vi glade for, at også Avedøre Holme nu er koblet op på det danske modulvogntogsnet.
Målet med DUO2-projektet er også at skabe en platform for videreudvikling af køretøjerne. En yderligere fordel ved længere og tungere køretøjer er, at den tilgængelige kapacitet på vejnettet kan udnyttes mere meningsfuldt og at behovet for nye infrastrukturinvesteringer mindskes.