DI er enig med regeringen i, at trængsel er en udfordring og at det er nødvendigt at finde løsninger, der kan tackle trængslen.
Det gælder i Hovedstaden såvel som på andre dele af infrastrukturen.
- Vi har brug for at stimulere væksten, og derfor er det afgørende, at vi vælger løsninger, der ikke bremser væksten. De mulige løsninger tæller intelligente transportsystemer, en havnetunnel, udbygning af den kollektive trafik, en bedre udnyttelse af vejnettet hen over døgnet og road pricing, siger direktør for DI Transport, Michael Svane, der peger på, at DI gerne deltager aktivt i arbejdet med at få identificeret de bedste midler til mindre trængsel.
- Perspektiverne ved forskellige initiativer skal kortlægges, herunder hvor meget de kan reducere trængslen, hvad tidshorisont og omkostningerne er, forlyder det fra DI, der roser regeringen for at nedsætte en kommission, der skal komme med forslag til at reducere trængslen i København.
- Afgørende er, at der tænkes i langsigtede løsninger, siger Michael Svane.En trængselsring er ikke en tilstrækkelig god løsning. Kunsten er at finde en løsning som indebærer den nødvendige omlægning af bilbeskatningen og i forlængelse heraf et afgiftssystem, der motiverer til adfærdsændringer uden at der bliver tale om en skat på både arbejde og mobilitet, der svækker virksomhedernes konkurrenceevne.
DI har noteret sig, at regeringen ønsker at reducere taksterne i den kollektive trafik.
- Det er efter DIs opfattelse ikke den rigtige vej at gå, når det handler om at tiltrække flere rejsende til den kollektive trafik. Vejen frem er bedre kollektiv trafik og ikke lavere takster, siger Svane.