I sidste uge var politiet på lastbilkontrol og afslørede to mistænkte cabotagesyndere.
Politiet var i sidste uge i sving med at kontrollere lastbiler på Fyn og i Jylland. Kontrollerne viste, at to lastbiler kunne mistænkes for at have overtrådt reglerne for cabotagekørsel.
I alt blev der ifølge Fyns Politi og Syd- og Sønderjyllands Politi stoppet 124 lastbiler. Langt de fleste, nemlig 113, blev ført af udenlandske chauffører eller var på udenlandske plader.
Der blev rejst to tiltaler for ulovlig cabotagekørsel blandt de stoppede køretøjer. De nuværende regler giver ret til maksimalt tre indenrigs cabotagekørsler med gods rundt i landet af udenlandske lastbiler, inden lastbilen igen skal ud af landet.
- De to ulovligheder er to for mange, hvis det da ellers ender med domsfældelse. Men resultatet tyder på, at det er en forkert strategi udelukkende at rette søgelyset mod udenlandske lastbiler, mener ITD’s formand Mogens Therkelsen.
Almindelige multikontroller skal selvfølgelig stadig tjekke udenlandske lastbiler for cabotage-overtrædelser, ”men at målrette politikontrollerne mod udlændinge for at finde så relativt få cabotagesyndere virker lidt overdrevet”, lyder det fra Mogens Therkelsen.
I stedet foreslår ITD at bruge politiets ressourcer på at kontrollere alle mistænkelige lastvogne – danske såvel som udenlandske. Der synes ikke at være grundlag for at køre målrettede kontroller mod udenlandske lastbiler alene.
MyterITD er tilfreds med, at de nylige kontroller bidrager til et reelt billede af problemet med cabotagekørsel.
- Ud fra regeringens udmeldinger om social dumping virker det nærmest, som om al kørsel med udenlandske lastbiler i Danmark er kriminel, siger Mogens Therkelsen
ITD bakker derfor op om mere effektive kontroller og præcise statistikker fra kontrollerne. Tallene kan afsløre det reelle omfang af overtrædelser af cabotagereglerne.
- Manglende viden skaber grobund for myter og fordomme. Vi skal have skabt en sikker fornemmelse i branchen af, at reglerne bliver fulgt til dørs og kontrolleret ude på vejene, og vi skal have sikre statistikker over brud på cabotagereglerne. Det kan bidrage til en langt mere saglig debat om emnet.