23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maersk Line sætter kurs mod plus

Containerrederiets nye CEO, Søren Skou, ændrer underskudskurs med rateforhøjelser og markant reduktion af kapaciteten på ruterne mellem Asien og Europa.

Containerrederiets nye CEO, Søren Skou, ændrer underskudskurs med rateforhøjelser og markant reduktion af kapaciteten på ruterne mellem Asien og Europa.

Analytikere forventer, at containerrederiet Maersk Line kommer ud af 2011 med et underskud på den forkerte side af to milliarder kroner, når A.P. Møller-Mærsk offentliggør koncernens årsregnskab for sidste år mandag i næste uge.

Men Maersk Lines nye topchef, Søren Skou, har åbenbart ikke tænkt sig at gå ud af 2012 med minus på bundlinjen. Det fremgår af den stribe af tiltag, som Maersk Line har annonceret efter Søren Skou overtog roret fra sin forgænger Eivind Kolding for en måned siden.

Mest markant er oplægningen af skibe og annonceringen af en fordobling af containerraterne, der har været langt under et bæredygtigt niveau i anden halvdel af 2011.

Det skriver dagbladet Børsen i dag med henvisning til en række analytikere.

“Det nye i strategien, siden Søren Skou kom til, er, at han vil ikke stå i spidsen for en underskudsforretning. Det er han nødt til at signalere til markedet. Men det bliver en kamp at få skabt en stabil indtjening i et meget ustabilt marked, lyder vurderingen fra lektor og ph.dk Martin Jes Iversen, fra CBS.

Farvel til priskrigene

Maersk Line hentede markedsandele sidste år. Det skete blandt andet ved en aggressiv prispolitik i et marked, der var præget af overkapacitet. Det har ifølge Nordea kostet rederiet et tab på omkring 2,8 mia. kroner alene i fjerde kvartal sidste år. Den strategi ser nu ud til at være lagt på hylden, da Maersk Line har fordoblet containerraterne og meddelt, at man fjerner ni procent af kapaciteten fra Asien-Europa-ruterne.

I analysefirmaet Seaintel Maritime Analysis påpeger direktør og partner, Lars Jensen, at udfordringen for Maersk Line bliver at hæve raterne uden at tabe markedsandele.

- Maersk Line har ikke råd til at tabe markedsandele igen. De er nødt til at have en meget stor markedsandel for at kunne fylde de meget store skibe, de får leveret fra 2013, vurderer Lars Jensen over for Børsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.102