23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Venstre ønsker vejpoliti

Kristian Pihl Lorentzen foreslår kontrolenhed på niveau med det tyske BAG.

Kristian Pihl Lorentzen foreslår kontrolenhed på niveau med det tyske BAG.

Venstre trafikpolitiske ordfører, havde sendt følgende spørgsmål til justitsminister Morten Bødskov:

- Er ministeren enig i behovet for flere og mere effektive vej-kontroller af lastvogne med henblik på at sikre lige konkurrencevilkår i vejgodstransporterhvervet med hensyn til overholdelse af reglerne for køre-/hviletid, miljøzoner, betaling af kørselsafgifter, cabotagekørsel m.v.?

Justitsministeriet har indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:

”Rigspolitiet kan oplyse, at landets politikredse gennemfører målrettede kontroller af tunge køretøjer. Dette sker som oftest i samarbejde med Rigspolitiets tungvognssektion. Derudover foretages vejkontrol af tunge køretøjer i forbindelse med almindelig daglig patruljevirksomhed.
Politiets kontrolarbejde med tunge køretøjer består udover kontrol med køre- og hviletidsbestemmelserne i kontrol af de øvrige bestemmelser, der gælder for tunge køretøjer. Dette omfatter f.eks. reglerne for køretøjers indretning og udstyr, transport af dyr og farligt gods, cabotagekørsel, overlæs, særtransport, vejbenyttelsesafgift, miljøzoner, hvor dette er relevant, samt tilladelsesforhold, hastighed og kørekortforhold.
Det fremgår af de indberetninger, som Rigspolitiet indtil videre har modtaget fra politikredsene, at politiet i 2011 gennemførte 1.977 målrettede tungvognskontroller på vejene, hvorunder der blev kon-trolleret 13.345 lastbiler.
Ud af de 13.345 lastbiler var 2.548 af køretøjerne udenlandske køretøjer, hvilket svarer til ca. 19 pct. af de standsede køretøjer.
For så vidt angår den fremadrettede tungvognskontrol er der i finansloven for 2012 indgået en aftale om en styrket indsats mod social dumping. Et af elementerne i aftalen er, at der afsættes 10 mio. kr. årligt i 2012 og 2013 med henblik på at styrke politiets kontrol med cabotagekørsel.
Cabotagekørsel er reguleret af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1072/2009 om fælles regler for adgang til markedet for international godskørsel. Cabotagekørsel defineres som national transport for fremmed regning udført i en begrænset periode i tilknytning til international transport i en værtsmedlemsstat. Reglerne administreres af Transportministeriet, men håndhæves af politiet som led i især tungvognskontrollen.
Som led i udmøntningen af denne merbevilling er Rigspolitiets Nationale Færdselscenter i gang med at udarbejde det nødvendige plangrundlag for den styrkede politimæssige kontrol på området, ligesom der vil skulle ansættes et antal medarbejdere.
I forbindelse med oplæringen af de nye medarbejdere vil også medarbejdere fra politikredsenes færdselsafdelinger blive inviteret til at deltage med henblik på opkvalificering. Herved forbedres politikredsenes forudsætninger for at deltage i de målrettede kontroller, ligesom politikredsenes muligheder for blandt andet at gennemføre kontrol af cabotagekørsel uden for de målrettede kontroller styrkes.”
Minister tilfreds

- Som det fremgår af Rigspolitiets udtalelse, foretages vejkontrol af tunge køretøjer i dag både som led i politikredsenes almindelige daglige patruljevirksomhed og som målrettede kontroller i samarbejde med Rigspolitiets tungvognssektion. Der er således allerede i dag fokus på området, og som det ligeledes fremgår af Rigspolitiets udtalelse, forventes indsatsen yderligere styrket i forbindelse med udmøntningen af den merbevilling på 10 mio. kr. årligt i 2012 og 2013, som i forbindelse med finansloven er afsat til politiets kontrol med cabotagekørsel, forlyder det fra Morten Bødskov.

Venstre-politikerne mener dog fortsat, at der er brug for en styrkelse af vejkontrollerne, herunder med hensyn til udenlandske lastbiler.

- Det handler om at sikre lige og fair konkurrencevilkår. Derfor arbejder vi fortsat for indførelse af vejkontrolkorps med inspiration fra den tyske BAG-ordning, siger Lorentzen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.086