Den internationale vognmandsorganisation IRU samler ammunition til kampen mod urimelige sanktioner for overtrædelse af køre- og hviletidsregler.
Køre- og hviletidsreglerne skal sikre at bus- og lastvognschauffører er så veludhvilede, at de kan færdes sikkert i trafikken. Men det er langtfra altid køre- og hviletidsreglerne – og de straffe, der følger af overtrædelser af reglerne – opleves som rimelige i erhvervet.
Derfor ’brokker’ branchen sig også ofte over myndighedernes forvaltning af reglerne. Blandt andet over hårde bødestraffe for ’synder’, der ikke har reel betydning for trafiksikkerheden.
Men klagerne har hidtil kun gjort begrænset indtryk på politikere og de embedsmænd, der forvalter reglerne, fordi kritikken har været for spredt og uorganiseret.
Det vil den internationale vognmandsorganisation IRU nu gøre noget ved. Derfor opretter organisationen nu et særligt ’klage-kontor’ på IRU’s egen hjemmeside, hvor vognmænd og chauffører kan indberette, hvordan myndighederne i de enkelte lande udøver kontrollen med køre- hviletiderne.
- Vi ved, at rigtigt mange chauffører føler sig uretfærdig behandlet, når de bliver kontrolleret på deres vej rundt i EU og det øvrige Europa. Men der er intet overblik over, hvad der er problemet, hvor det foregår, eller hvem der er ”skurkene, siger DTLs chefkonsulent Frank Davidsen i en pressemeddelelse på vognmandsorganisationens hjemmeside.
Ulighed for lovenChefkonsulenten nævner uretfærdigt høje bøder for bagatelagtige forseelser, og store forskelle på, hvordan reglerne fortolkes og overtrædelser straffes fra land til land.
Målet med det nye værktøj er, at uretfærdige oplevelser indsamles og bearbejdes statistisk. Resultaterne skal derefter bruges i det politiske arbejde med at harmonisere kontrollerne og fortolkningerne af regelsættet på tværs af grænserne.
- Den nye klagecentral er altså ikke stedet, hvor man henvender sig om hjælp til en aktuel sag. I stedet skal man bruge muligheden til at give udtryk for, om man har følt sig uretfærdigt behandlet og hvorfor. Derfor kan jeg kun opfordre DTLs medlemmer til at bruge værktøjet, så de indsamlede oplysninger bliver så fyldestgørende som muligt og afspejler virkeligheden, siger Frank Davidsen.
Vigtig dokumentationInputtet kan blive meget vigtigt i det politiske arbejde for at få mere rimelige og harmoniserede kontroller og sanktioner på køre- hviletidsområdet. For nylig viste en dom i EF-Domstolen, at der er noget at komme efter. En ungarsk chauffør fik medhold i, at han havde fået en urimelig bøde for en bagatelovertrædelse.
Klagestedet på IRUs hjemmesiden har været i drift i et par uger. Der er indkommet syv klager fra bl.a. danske, tyske og hollandske chauffører og vognmænd, som følte sig uretfærdig behandlet ved kontroller i Frankrig, Holland, Slovenien, Spanien og Østrig. I første omgang er sproget engelsk, fransk, tysk og rumænsk, men senere på året udvides med andre sprog. DTL vil presse på for at få værktøjet oversat til dansk.
DTLs servicekonsulenter hjælper gerne med at udfylde skemaet på hjemmesiden.
Indsamlingen af oplysningerne på nettet sker i et samarbejde mellem IRU og kontrolorganisationen Euro Control Route (ECR).
Hjemmesiden findes her:
http://www.iru.org/en_complaints_desk