23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DAF introducerer ny letvægts-tandemaksel

DAF introducerer en ny luftaffjedret tandemaksel, som er blevet specielt udviklet til tunge anvendelsesområder, hvor der er behov for ekstra trækkraft, og hvor off-road kørsel er begrænset.

DAF introducerer en ny luftaffjedret tandemaksel, som er blevet specielt udviklet til tunge anvendelsesområder, hvor der er behov for ekstra trækkraft, og hvor off-road kørsel er begrænset.

Den nye SR1360T tandemaksel er 375 kg lettere end den eksisterende tandemaksel med navreduktion til off-road kørsel, og den bruger angiveligt mere end 5 procent mindre brændstof. Udviklingen af den nye tandemaksel følger DAF’s indsats for at øge effektiviteten i transporterne – det såkaldte ATe programmet (Advanced Transport Efficiency), da letvægtsakslen reducerer brændstofforbruget og dermed også emissioner.

Den luftaffjedrede SR1360T tandemaksel kan leveres til alle 6x4 og 8x4 modeller i DAF CF85 og XF105 serierne. Der er to varianter, enten med teknisk lasteevne på 21 eller 26 tons. Til specielle anvendelsesområder kan vogntogsvægten komme helt op på 120 tons. Sammen med reduceret brændstofforbrug og vægt, er vedligeholdsomkostningerne for den nye tandem også lavere, da olien på bagakslen kun kræver udskiftning hver tredje år eller for hver 450.000 km.

Den nye SR1360T tandemaksel er specielt anvendelig til tunge opgaver, hvor ekstra trækkraft er nødvendig på grund af høje vogntogsvægte. Akslen er især beregnet til langdistance specialtransporter.

DAF ATe

DAF ATe-program er en serie af løsninger, som har til formål at reducere brændstofforbrug og emissioner yderligere og gøre lastbilen endnu mere effektiv. Programmet omfatter også de optimeringer, der er introduceret på 12,9 liter PACCAR MX motoren, såsom nye stempler og en fuldt indkapslet udstødningsmanifold, hvilket alene resulterer i en 3 procents brændstofreduktion. Derudover slukker motoren automatisk, når den har gået i tomgang i 5 minutter, og den maksimale hastighed er ab fabrik begrænset til 85 i stedet for 89 km/t, som yderligere giver en reduktion på 2 til 3 procent i brændstofforbrug og CO2 emissioner.

For ydermere at øge chaufførens bevidsthed om hvor meget et lavt brændstofforbrug betyder, vises som standard information om det aktuelle og det totale brændstofforbrug på det centrale display på instrumentbrættet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078