23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tænk langsigtet i Jylland

Debatindlæg af Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, Ans.

Debatindlæg af Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, Ans.

- God fremdrift i trafikken er en afgørende forudsætning for, at danske virksomheder er konkurrencedygtige og kan skabe nye job. Det gælder for alle dele af landet. Derfor skal vi frem mod 2020 satse på at rydde op i listen med trafikale hængepartier, hvor vi med igangsatte VVM-undersøgelser og forundersøgelser har lagt sporene for bedre fremkommenlighed på vejnettet. Her bliver finansieringen af de udestående projekter en stor udfordring, idet de 97 mia. kr. i infrastrukturfonden allerede er disponeret til påtrængende projekter, der nu realiseres frem mod 2020, skriver Kristian Pihl Lorentzen.

- Den gode nyhed er dog, at der til hvert projekt er knyttet et overhead på 30 pct. af de forventede anlægsudgifter. Hvis priserne i entreprenørbranchen fortsætter med at være gunstige for skatteyderne, så vil det betyde tilbageløb på mindst 10-15 mia. kr. i de kommende år. Derved kommer der friske penge i infrastrukturfonden til finansiering af hængepartier, hvor især vejnettet trænger sig på. Eksempelvis forbedring af fremdriften og sikkerheden på rute 34/26 mellem Herning, Skive og Thisted.

- Vi skal også være opmærksomme på muligheden for, at udvalgte projekter kan realiseres med Offentligt-Privat-Partnerskab (OPP) med pensionsfonde og andre private investorer som finansieringskilde. Det gælder eksempelvis for en fremrykket elektrificering af jernbanen, der trænger sig på i kølvandet på IC4-affæren. Meget tyder på, at gevinsten ved elektriske tog i form af markant lavere driftsomkostninger snildt kan forrente det afkast på 4-5 pct., som investorerne givetvis vil forvente for en langsigtet investering i infrastruktur. Endelig blev det med en VKO-finanslovsaftale besluttet, at motorvejsbyggeriet mellem Holstebro og Herning frem mod 2018 skal finansieres uden for infrastrukturfonden ved salg af statslige aktiver – en aftale, som SRSF-regeringen tilsyneladende har tilsluttet sig.

- Men trods fokus på investeringerne på kort sigt er det også nødvendigt, at vi tør tage stilling til de nødvendige langsigtede investeringer. Herunder vejkapaciteten nord-syd i Jylland, som vi bliver nødt til at udvide. Her er ”Hærvejsmotorvejen” det oplagte alternativ til en dyr og trafikkaotisk udbygning af Østjyske Motorvej og anlæggelse af en bro nr. 2 over Vejle Fjord. Jeg glæder mig over, at der i breder sig opbakning til denne visionære, langsigtede løsning, der vil spare virksomhederne, borgerne og samfundet mange penge samt sikre et bedre miljø i form af sparet brændstof. Samtlige kommuner i Syd- og Sønderjylland samt Region Syddanmark bakker op om Hærvejsmotorvejen.

- Desuden er opbakningen ved at brede sig blandt kommunerne og erhvervslivet i resten af Jylland. Jeg håber, at vi i løbet af 2013 kan træffe en bred principbeslutning om fremtidens nord-syd-kapacitet i Jylland som grundlag for fortsatte undersøgelse af mulige linjeføringer for en Hærvejsmotorvej. Trods store trafikale udfordringer på kort sigt skal vi også have modet til at tænke langsigtet og helhedsorienteret, skriver Kristian Pihl Lorentzen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093