Redningskoncernen Viking og Redningskorps Danmark A/S i samarbejde på det skandinaviske marked for vejhjælp, brand- og ambulancetjeneste.
Den norske redningskoncern Viking og det danske redningsfirma Redningskorps Danmark A/S, indleder et samarbejde på det skandinaviske marked for i fælleskab, at skabe større konkurrence og gennemsigtighed på markedet for beredskab og vejhjælp.
Redningskorps Danmark A/S vil som en del af Viking-koncernen deltage i offentlige licitationer, i kommuners udbud af beredskabsopgaver, samt i regionernes kommende udbud for præhospitale kørselsopgaver og statslige udbud i forbindelse med opgaver på de danske statsveje, skriver selskabet i en pressemeddelelse.
Produktet for vejhjælp til private og offentlige kunder vil blive udviklet i et fælles samarbejde på Vikings platform for servicering. Redningskorps Danmarks nuværende private og offentlige kunder, samt forsikringsselskaber, vil desuden blive tilbudt ydelser i det nyetablerede samarbejde.
- Viking har i en længere periode søgt efter en samarbejdspartner i Danmark, som et led i vores geografiske ekspansion i Norden. Og vi er glade for at vi nu har kommet frem til en endelig aftale med Redningskorps Danmark A/S. Vi er imponerede over ledelsen og hvad de har formået at skabe, og ser frem til at bidrage til selskabets udvikling, siger Hans Petter Semmelmann, koncernchef i Viking.
- Det er et yderst spændende samarbejde vi her har indgået med Viking. Det vil betyde en væsentlig ændring for Redningskorps Danmarks mulighed for at vinde offentlige udbud på beredskabsopgaver, og for kunderne vil det betyde at vi har en stærk nordisk partner, samt at vores vejhjælpskoncept kan blive kraftigt udbygget, siger Kasper Jensen, direktør i Redningskorps Danmark.
Viking Redningstjeneste AS har siden 1956 fungeret som redningsselskab i Norge med bjærgninger og vejhjælp som primært forretningsområde. Viking Redningstjeneste AS blev desuden i 2010 etableret i Sverige. Årligt formidler og udfører Viking Redningstjeneste 250.000 assistancer samt transportopgaver, og kundecenteret håndterer 800.000 opkald per år.