Principiel EU-dom studeres med lup i Justitsministeriet
EU-domstolens nedadvendte tommelfinger til ungarsk køre- og hviletidsbøde bliver nu nærlæst i Justitsministeriet, hvor embedsmænd m/k er i gang med at vurdere konsekvenserne i Danmark.
En ungarsk lastvognschauffør nægtede at acceptere en stor bøde, som han fik fordi han havde glemt at skrive navn på køreskiven. Nu har EU-domstolen givet den stædige ungarske chauffør ret, fordi dommerne vurderede at bødestraffen ikke stod mål med lovovertrædelsen. EU’s generelle retsregler kræver nemlig, at der er proportionalitet mellem straf og forbrydelse.
Det har sendt embedsmændene i det danske Justitsministerium i tænkeboks.
- Vi er i fuld gang med at nærstudere og analysere dommen. På nuværende tidspunkt kan jeg ikke sige noget om, hvilken betydning den eventuelt vil få for den danske ordning, siger konsulent Hanne Aagaard fra Justitsministeriets Færdselskontor, ifølge ITD:
- Sagen skal drøftes med Rigspolitiet og Rigsadvokaten, så jeg kan ikke sige noget om, hvornår arbejdet er færdigt.
Skærpet bødekatalogSiden daværende justitsminister Lene Espersen fik vedtaget en kraftig skærpelse af straffende for overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne i 2005, har danske chauffører og vognmænd kæmpet med meget høje bødestraffe for selv banale lovovertrædelser.
I ITD er holdningen klar – Danmark bør lempe sanktionerne i det danske bødekatalog.
- Fra ITD’s side forventer vi, at der nu definitivt bliver gjort op med standardiserede bøder, og at der fremover bliver kigget individuelt på hver enkelt sag. Det vil sikre, at domstolene tager hensyn, når overtrædelser skyldes forglemmelser eller menneskelige fejl, siger chefkonsulent Lars Nielsen fra ITD.
Han understreger, at bevidst snyd naturligvis stadig skal straffes hårdt. ITD vil i den kommende tid følge Justitsministeriets arbejde med EU-dommen tæt.