Fælleseuropæisk togsignal-standard er for dyr
Dansk Transport & Logistik anerkender behovet for øget liberalisering på det europæiske jernbanenet – men mener harmonisering af signalsystemerne på Europas jernbaner for dyrt.
Europa-Kommissionen har længe presset på, for at få åbnet Europas jernbanenet for mere konkurrence – ikke mindst på godsbanetrafikken. Derfor var det også god logik, da Europa-Kommissionen i slutningen af januar vedtog, at man vil styrke udviklingen af et fælles europæisk
sikkerheds- og kontrolsystem i Europa, det såkaldte ERTMS.
I dag forhindrer vidt forskellige signalsystemer tog og ikke mindst loko-førerer i at krydse landegrænser – en teknisk handelshindring, som ERTMS skal nedbryde en alvorlig barriere for liberaliseringen på jernbanenettet.
- Vi hilser Kommissionens arbejde for bedre harmonisering af signalsystemerne velkommen sammen med formandskabets indsats, da det ikke mindst vil gavne godstransporten. De mange forskellige systemer koster i dag, ifølge Kommissionens egne beregninger, 2 mio. EUR hver gang en operatør skal tilføje et nationalt sikkerhedssystem til sit repertoire af krav og regler der skal overholdes, udtaler Søren Hyldstrup Larsen, EU-chef for DTL og den nye nordiske paraplyorganisation NLA.
Danmark i frontERTMS sikrer at digitale køredata for skinnenettet automatisk videregives fra jorden til toget, hvor en computer bruger den til at beregne den maksimalt tilladte hastighed. Systemet kan også automatisk bremse toget, hvis det bliver nødvendigt.
Det danske EU-formandskab har derfor sat udviklingen af ERTMS på dagsordenen - bl.a. ved en stor konference i Danmark d. 17. april, 2012. Danmark er det første land i verden, der implementerer ERTMS på nationalt plan. Danmark vil derfor på konferencen dele erfaringerne omkring gennemførselsfasen for at udveksle ’best practice’.
ERTMS er for dyrtMen der er stigende kritik af ERTMS-løsningen. Blandt andet fra de europæiske godsbaneoperatører i European Rail Freight Association (ERFA), hvor man påpeger at systemet er væsentligt dyrere at anskaffe end de forskellige eksisterende ATP-systemer, der benyttes rundt omkring i Europa. Det vil angiveligt koste helt op til 7,6 mio. kroner at opgradere et enkelt lokomotiv til ERTMS-standarden – en regning, som mange mindre godsbaneoperatører har svært ved at betale.
Alene i DB Schenker Rail Scandinavia A/S forventer man en ERTMS-regning på 150 mio. kroner.
- Investeringer i den størrelsesorden er ikke ligefrem noget, der fremmer godstransport på jernbane, udtaler administrerende direktør Stig Kyster-Hansen i DB Schenker Rail Scandinavia.
Han håber, politikerne vil finde en løsning for godstransporten – ligesom man har gjort for passagertransporten.
Kritikere fremhæver også, at implementeringen af ERTMS kommer til at tage så lang tid – blandt andet på grund af den høje pris – at det reelt vil tage mange år før selv de vigtigste europæiske godsbanekorridorer er omfattet af systemet. Dermed kan der gå lang tid før signalsystemerne ikke længere udgør et problem for eksempelsvis transit gennem Tyskland.