DTL: Bøden skal stå mål med forseelsen
Principiel EU-dom sætter fokus på overdrevet strenge straffe til lastvognschauffører, der har overtrådt køre og hviletidsreglerne.
Den såkaldte ”præjudicielle dom”, som nu er afsagt af EU-domstolen i sagen om den ungarske chauffør mod de ungarske lokale politimyndigheder og sætter spørgsmålstegn ved, om chaufføren er blevet straffet for strengt ved at udfylde en køreskive forkert.
Afgørelsen kan trække lange tråde ind de forskellige EU-landes strafferetlige systemer, lyder vurderingen fra vognmandsorganisationen Dansk Transport & Logistik.
ProprortionalitetsprincipDommen anerkender, at EU’s medlemslande har ret til at fastlægge de sanktioner, som det pågældende medlemsland finder passende, når det skal straffe for overtrædelse af reglerne i EU’s direktiver, hvis ikke EU selv har fastsat harmoniserede sanktioner på området.
Men dommen fastslår samtidig, at medlemslandenes sanktioner skal overholde EU-retten mere generelle retsprincipper – herunder det såkaldte proportionalitetsprincip. Straffen skal populært sagt stå mål med synden.
”Pålæg af en fast bøde for enhver tilsidesættelse af bestemmelserne vedrørende anvendelse af diagramark, ”uden differentiering af nævnte bødes størrelse i forhold til den begåede overtrædelses grovhed, er uforholdsmæssig, henset til de i EU-retten tilsigtede formål, lyder det i dommen.
- Jeg skal være varsom med at konkludere endeligt på denne dom, der jo først skal behandles ved de ungarske retsinstanser i henhold til ungarsk ret, udtaler chefjurist John Roy Vesterholm fra DTL.Men chefjuristen ser med dommen visse åbninger omkring hele spørgsmålet i dansk ret om, hvorvidt man blot ud fra ”procesøkonomiske årsager” kan automatisere bødeniveauet uanset forseelsens karakter, som det er sket på fartskriverområdet siden skærpelserne i 2005.
- Vi har fra DTL i forvejen en henvendelse liggende hos Kommissionen om, hvorvidt klippekortsordningen for dyretransporter i Danmark er forenelig med de EU-retlige proportionalitetsprincipper. Og den foreliggende dom kan få betydning også for andre områder, herunder hvordan Kommissionen vurderer vores henvendelse. DTL ser nu frem til, hvad den danske regerings overvejelser giver anledning til i forhold til sanktionerne på Kontrolapparatforordningen , siger John Roy Vesterholm.