23948sdkhjf

Pres på danske regelryttere

ITD: Rigid tilgang til transport-bøder vakler efter EU-dom.

ITD: Rigid tilgang til transport-bøder vakler efter EU-dom.



En ungarsk chauffør ville ikke finde sig i en bøde for en lille forseelse. Sagen havnede i EU-domstolen, som nu har afgjort sagen til fordel for chaufføren. Dommen kan få betydning for danske myndigheder, som sandsynligvis må blive mere fleksible, når bøder fremover bliver delt ud, vurderer ITD.

Danske myndigheders heftige bøder for to minutters overskridelse af køre-hviletid eller en manglende udfyldning af et felt på blanketter har længe været en stor udfordring for vognmandsbranchen.

Nu kan danske vognmænd måske se frem til en mere fleksibel og pragmatisk indstilling fra danske myndigheder efter en dom ved EU-domstolen.

- Den dom er vi rigtig glade for. Forhåbentligt fører det til, at retspraksis i Danmark ændrer sig, så der ikke længere kommer store bøder ud af bagatelsager og simple forglemmelser, siger chefkonsulent Lars Nielsen fra ITD.

Sagen

Selve sagen handler om en ungarsk chauffør, som fik en bøde for ikke at have skrevet kilometertællerens stand på diagramarket, da han kom til sin destination. Chaufføren gik i retten, fordi han mente, at oplysningerne stod et andet sted, og at der derfor ikke var tale om bevidst manipulation.

De ungarske myndigheder fulgte i sagen den opfattelse, som danske myndigheder også benytter. Her ser retten som udgangspunkt ikke forskelligt på en menneskelig fejl i forhold til bevidst snyd og idømmer samme sanktioner uanset baggrunden. Begrundelsen for det er ifølge myndighederne, at bevisbyrden ellers bliver for besværlig for anklageren.

Den ungarske chauffør mente, at den praksis ikke stemmer overens med EU-rettens såkaldte ”proportionalitetsprincip.” Det går ud på, at et indgreb eller en sanktion ikke må være mere vidtgående, end formålet berettiger. Chaufføren mente dermed, at der skulle tages hensyn, når overtrædelsen skyldtes en menneskelig fejl.

I den netop offentliggjorte dom siger EU-domstolen, at det er i orden at give sanktioner for mindre overtrædelser. Men det er ikke i orden at give en stor bøde uden at tage hensyn til eventuelle formildende omstændigheder.

Tilpasninger

- Det må betyde, at danske domstole fremover er nødt til at tage det med i overvejelserne, hvis chaufføren eksempelvis ikke kunne finde plads på en rasteplads eller glemte et felt på en blanket. Store bøder per automatik er der ikke grundlag for ifølge EU, siger Lars Nielsen.

Tidligere i denne måned sendte Justitsministeriet et notat til Europaudvalget. Notatet viser, at danske myndigheder er klar til at ændre adfærd som følge af EU-dommen. Ministeriet skriver, at en dom til fordel for chaufføren ”vil nødvendiggøre tilpasninger af det danske sanktionssystem for overtrædelser af kontrolapparatforordningen.”

- Derfor vil vi holde skarpt øje med, hvordan danske myndigheder får indført dommen i dansk retspraksis. Forhåbentlig betyder det, at overlagt snyd fortsat bliver straffet hårdt, mens retten vil tage langt større hensyn, når der er tale om forglemmelser og menneskelige fejl, siger Lars Nielsen.

De danske myndigheder har fulgt sagen nøje og afgav allerede i 2010 et indlæg til EU-Domstolen om sagen. Dengang søgte ITD aktindsigt, men fik afslag af Justitsministeriet, begrundet i ”rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088