Sådan fjerner vi trængsel
Dansk Erhverv, DTL, Danske Speditører og flere andre erhvervsorganisationer foreslår bl.a., at taxaer, vare- og lastbiler kan benytte busbanerne i myldretiden.
Det er muligt at afhjælpe trængslen i København uden at dæmpe væksten –uden at anlægge en betalingsring rundt om byen. Det mener Dansk Erhverv, der sammen med DTL, Danske Speditører og flere andre erhvervsorganisationer nu tager statsminister Helle Thorning-Schmidt på ordet og kommer med en stribe ideer til, hvordan man kan begrænse trængslen.
Selvskabt trængsel- Idekataloget er et godt initiativ. Det er nærliggende at tage disse yderligere perspektiver med ind i overvejelserne nu, hvor regeringen har besluttet at udskyde forslaget om betalingsringen - en betalingsring, som flere og flere naturligt nok vender sig imod, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
- Som vi før har påvist, er en del af trængslen et udslag af selvskabte plager, hvor kommunen har fjernet trafikkapacitet fra gader og veje for at tilgodese en række andre hensyn – ofte ud fra mottoet: ”Bilerne ud af byen. Fakta er jo, at biltrafikken ikke er steget i byen.
Organisationerne håber, at regeringen vil være med til at se på hovedstaden med nye øjne.
- Skal der være tale om en metropol i udvikling også erhvervsmæssigt, så skal folk kunne komme til og fra. Det problem løses ikke af en betalingsring. Skal folk have et reelt valg af trafikform, så skal der pinedød – også - skabes en ordentligt kollektiv trafik med hyppig drift og plads til folk, siger Østergaard.
ForslageneDansk Erhverv, Dansk Transport og Logistik, Københavns CityCenter, Danmarks Restauranter og Cafeer og Danske Speditører kommer med bl.a. disse forslag på både den korte og lange bane:
• Taxaer, vare- og lastbiler kan benytte busbanerne i myldretiden. Det øger vejkapaciteten uden at sinke bustrafikken.
• Ens hastigheder for lastbiler og personbiler i byzonen.
• Variable vejbaner så der fx i morgenmyldretiden er to spor den ene retning og ét spor i den anden retning – og modsat om eftermiddagen.
• Optimering af trafiklys med grønne bølger og intelligent trafikstyring.
• Inddragelse af kantstensparkering til et ekstra kørespor i spidsbelastninger og ved fx vejarbejder.
• Modulvogntog til og fra Nordhavnen. De tager fx to containere ad gangen i stedet for en.
• Mere effektiv varetransport fx mere distribution uden for myldretiderne.
• Bedre koordinering af vej- og ledningsarbejder.
• En samlet trafikplan for hovedstads- og sjællandsområdet.
• Forbedret kollektiv trafik med en række tiltag.
• Satellitbaserede vejafgifter til personbiler som erstatning for registreringsafgiften.
• Øget forskning i mobilitet.
• En logistikkommission.
• Østlig ringvej om København fx havnetunnel.
• Ny Ring 5 til omegnstrafikken og fast forbindelse mellem Helsingør-Helsingborg.
Læs brevet til statsministeren her:http://www.dtl.eu/~/media/Files/Webnyheder/Webnyheder%202012/Brev%20til%20STMscan.ashx