23948sdkhjf

Sagligt fokus på social dumping velkommen

Regeringen har nedsat et embedsmandsudvalg, som skal kigge på social dumping.

Regeringen har nedsat et embedsmandsudvalg, som skal kigge på social dumping.



Regeringen har nedsat et udvalg, som skal granske mulighederne for en forstærket indsats mod social dumping, og brancheorganisationen for dansk vejgodstransport, ITD, tager godt imod oplægget.

- Det er fornuftigt med et embedsmandsudvalg, som kan vurdere de faktuelle forhold, før der lovgives politisk. Det vil forhåbentlig sikre, at nye tiltag tager afsæt i, hvad der kan administreres i praksis, og hvad der ligger inden for EU-lovgivningen, siger adm. direktør Jacob Chr. Nielsen fra ITD.

Han ser som udgangspunkt positivt på tiltag, der kan begrænse ulovlig konkurrence på de danske veje og sikre, at udenlandsk arbejdskraft ikke udnyttes og misbruges.

- Udgangspunktet for en forstærket indsats bør være at håndhæve de nuværende regler. Det må handle om at finde de enkleste og mest effektive metoder til at sikre, at de bliver overholdt, siger Jacob Chr. Nielsen med henvisning til cabotagereglerne, som regulerer de udenlandske lastbilers adgang til nationale kørsler.

Han understreger, at tiden ifølge ITD hverken er til at lempe cabotagereglerne eller stramme dem.

- En kontrolleret adgang til cabotagekørsel, som vi har i dag, er med til at skærpe konkurrencen i markedet og sikre, at transportkapaciteten bliver udnyttet optimalt. Men vi må være realistiske og erkende, at der er et stykke vej, før vi er klar til at frigive cabotagekørslen fuldstændigt i Danmark, siger Jacob Chr. Nielsen.

RUT-registrering er lig med administrativt kaos

Han advarer imod at inddrage RUT-registret i bekæmpelsen af ulovlig cabotagekørsel. Udlændinge skal i dag tilmelde sig registret, hvis de midlertidigt driver virksomhed eller arbejder i Danmark inden for eksempelvis håndværk eller landbrug. Der har i debatten om cabotage været talt om, at en stor del af de udenlandske chauffører skal registrere sig.

- Omkring 3500 udenlandske lastbiler krydser dagligt Danmarks grænser. At lave en RUT-registrering af dem vil blive et helt uoverskueligt administrativt kaos i en branche, som i forvejen lider under meget tunge administrative byrder. Desuden er udenlandske transportører som udgangspunkt hverken afgifts- eller skattepligtige af cabotagekørsel i Danmark, hvilket gør ideen om RUT-registrering endnu mere uforståelig, siger Jacob Chr. Nielsen. Lad os i stedet bruge kræfterne på at effektivisere den samlede kontrol af både udenlandske og danske lastbiler, sådan som branchen har efterlyst i årevis.

ITD-direktøren understreger, at indsatsen mod social dumping ikke skal bruges som et slet skjult påskud for at skabe ekstra barrierer for den udenlandske konkurrence til de danske lastbiler.

- Det er uholdbart at holde den udenlandske konkurrence ude af det danske marked på sigt. Danske transportkunder skal have adgang til samme transportmarked som deres udenlandske konkurrenter, hvis vi som samfund skal bevare konkurrenceevnen, siger Jacob Chr. Nielsen.

Offensivt projekt omkring rammevilkår

ITD har opfordret transportministeren til at nedsætte et andet udvalg, som - ud over embedsfolk fra Transportministeriet samt Erhvervs- og Vækstministeriet - også skal bestå af et bredt udvalg af repræsentanter for transportbranchen og transportkøberne. Det skal se på mulighederne for en samlet modernisering af de danske transportvirksomheders rammevilkår.

- Branchens virkelige udfordring handler ikke om social dumping, men om at skærpe konkurrence-kraften, så vi kan være med på den europæiske bane. Det kommer vi ikke ved at lukke af for den internationale konkurrence på hjemmemarkedet, men ved at udvikle Europas bedste rammevilkår for vejtransport-virksomheder. Og det haster, mener Jacob Chr. Nielsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112