23948sdkhjf

Dansk Auto Logik A/S øger kapaciteten

Trafiksikkerhed og godt arbejdsmiljø er højt prioriteret med nye Volvo-lastbiler.

Trafiksikkerhed og godt arbejdsmiljø er højt prioriteret med nye Volvo-lastbiler.



Dansk Auto Logik i Vamdrup har styrket transportkapaciteten og forbedret arbejdsmiljøet for chaufførerne med købet af seks nye Volvo lastvogne af typen FM 420.

De seks nye Volvo lastbiler er udstyret med ACC (Adaptive Cruise Control), der er med til at højne trafiksikkerheden betydeligt. Det er et intelligent fartpilotsystem, som sikrer mod kollision med forankørende. ACC tilpasser kontinuerligt hastigheden til forankørende, så den sikkerhedsmæssige afstand hele tiden er den samme.

ACC i kombination med Volvos automatiske gearkasse I-Shift, som lastbilerne tillige er udstyret med, giver chaufføren de bedste betingelser for at køre sikkert og mindre stressende i den hektiske bytrafik.

Også når chaufføren skal ind og ud af førerhuset, er der tænkt på at forbedre arbejdsmiljøet for chaufføren, idet de nye Volvo lastbiler alle har lav indstigningshøjde, så chaufføren ubesværet kan komme ind og ud af førerhuset i løbet af dagen.

De nye autotransporter er opbygget hos Kässbohrer i Østrig, og bilerne på ladet kan stuves via individuelle fleksible rampemoduler, der styres af chaufføren ved hjælp af hydraulik, så længde og højde mellem de to etager hvorpå bilerne transporteres, udnyttes optimalt under transporten.

Biler, der er kørt ind på de fleksible rampemoduler, kan stå i forskellige vinkler i forhold til hinanden alt afhængig af, hvad der er mest hensigtsmæssig for lagerkapaciteten på autotransporteren.

Et vogntog bestående af en treakslet forvogn og en toakslet kærre kan typisk transportere 8-9 personbiler ad gangen. Et autotransportvogntog må i øvrigt i belæsset tilstand være 2 meter længere end et almindeligt lastvogntræk og må altså være 20,75 meter lang. Den øgede længde matcher, at moderne biler er blevet større og tungere end tidligere.

En autotransporter hos Dansk Auto Logik kører ca. 100.000 km om året, hvilket skal ses i sammenhæng med, at chaufføren bruger op til 1/3 af dagen med at læsse på og af.

Travlt år

2011 var et travlt år for Dansk Auto Logik, idet nybilsalget i Danmark var det højeste nogensinde med 169.974 nyregistrerede personbiler. Og da Dansk Auto Logik har mere end halvdelen af nybilstransporterne, illustrerer det, hvor travlt det har været. Alene i maj transporterede virksomheden knap 15.000 nye personbiler.

I dag har Dansk Auto Logik i alt 73 lastbiler på dagligt arbejde i Danmark fordelt med 50 udgående fra hovedafdelingen i Vamdrup og de sidste 23 udgår fra afdelingen i Ringsted.

- Vores opgave er at dække hele Danmark, og hvis vores kunder ringer ordren ind inden kl. 10, har vi et produkt, som vi kalder dag til dag levering, der gør det muligt at levere bilen et sted i Danmark dagen efter. Vores kunder er hovedsageligt bilforhandlere og bilimportører og med vores forbedrede kapacitet er vi nu i stand til at klare flere opgaver, fortæller driftsdirektør Steffen Yde fra Dansk Auto Logik.

Øget lasteevne

De seks nye Volvo lastbiler er leveret af Jim Jensen fra Autohuset Vestergaard A/S i Kolding og er de første Volvo lastbiler i Danmark hvor pusherakslen er monteret med 17,5” hjul, som giver en øget lasteevne på forvognen - med et bogietryk på i alt 16 tons.

Dansk Auto Logik A/S er etableret i 1962 af vognmand Bent Jørgensen, der i dag er 77. Selskabet har afdelinger i Vamdrup og Ringsted med en samlet lagerkapacitet på ca. 8000 personbiler.

Der er ca. 150 medarbejdere i virksomheden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.07