23948sdkhjf

DAF i førertrøjen

Lastvognsproducenten DAF satte sig på 18,9 procent af det europæiske marked.

Lastvognsproducenten DAF satte sig på 18,9 procent af det europæiske marked.



DAF’s markedsandel i EU blev på 15,5 procent – og her sigter selskabet efter en andel på 20 procent. Tager man hele Europa, ender markedsandelen allerede nu på 18,9 procent, hvilket er nok til at tage førertrøjen på indenfor det tunge segment af lastbiler over 15 tons.

DAF peger selv på, at selskabet er markedsleder i Holland, Belgien, Storbritannien, Polen og Ungarn, mens DAF er største importmærke i Frankrig og Tyskland. Derudover er DAF nummer to i Østrig og Tjekkiet.

På trækker-siden er DAF markedsleder I EU med 19 procent.

Totalmarkedet for erhvervskøretøjer i EU var i fjor 244.000 enheder, hvilket er 33 procent flere end i 2010, da der blev nyindregistreret 183.000 køretøjer. DAF forventer, at totalmarkedet I 20122 kommer til at ligge et sted mellem 210-240.000 enheder.

Indenfor segmentet af lette lastbiler – hvor DAF har sin LF-version – forventer DAF et uændret marked ppå 56.000 køretøjer. DAF havde I klassen fra 6-15 tons en markedsandel på 8,9 procent mod 7,7 procent året før.

- Vores succes er resultatet af et moderne produktsortiment, et meget højt serviceniveau og en meget professionel forhandlerorganisation, sagde Ron Bonsen, der er medlem af direktionen i DAF Trucks NV og ansvarlig for Marketing & Salg.

- Med en markedsandel på 15,5 % i det tunge segment i Europa, er vi godt på vej til vores mål om 20 procent på mellemlang sigt. Naturligvis vil vi styrke vores position yderligere i trækkersegmentet. Væksten vil især kunne opnås med vores brede sortiment af to-, tre- og fireakslede forvogne, hvor vi leverer køretøjer skræddersyet til hver enkelt opgave, bebuder DAF-chefen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.087