Malm med lastvogne, jernbane og skibe
Northland Resources åbner en åben mine, hvor der skal udvindes jernmalm i Pajala kommune.
Malmkoncentrat fra Pajala i Nordsverige skal transporteres 150 km med lastvognstog til Svappavaara og lastes om til tog. Herfra går den videre transport med malmbanen til Narvik havn i Norge, hvor malmen skal udskibes videre ud i verden.
De lastvognstog, der skal anvendes er 25,25 meter lange og skal udstyres med en aksel mere for at kunne klare større læs end normalt.
- Det er ikke urealistisk, at tung last, som jernmalm, transporteres på jernbane, det er vel det mest optimale, siger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Men et byggeri af en jernbane til transport af malm ligger længere fremme i tiden, og er blandt andet beroende på hvilke langsigtede behov, der er til stede i Malmfeltsregionen.
Normalt er den maksimal tilladte vogntogsvægt på de svenske veje 60 ton, men Trafikverket har bevilget en dispensation for testkørsel med 90-tons vogntog. De er nu på vej til at blive gennemført på den aktuelle strækning.
Hvis transporterne kommer til at foregå med 90-tonsvogntogene, vil der, når minen kører på fuld produktion og transporterne for alvor er startet op, komme et lastvognstog rullende ud fra minen ca. hvert syvende minut.