23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Malm med lastvogne, jernbane og skibe

Northland Resources åbner en åben mine, hvor der skal udvindes jernmalm i Pajala kommune.

Northland Resources åbner en åben mine, hvor der skal udvindes jernmalm i Pajala kommune.

Malmkoncentrat fra Pajala i Nordsverige skal transporteres 150 km med lastvognstog til Svappavaara og lastes om til tog. Herfra går den videre transport med malmbanen til Narvik havn i Norge, hvor malmen skal udskibes videre ud i verden.

De lastvognstog, der skal anvendes er 25,25 meter lange og skal udstyres med en aksel mere for at kunne klare større læs end normalt.

- Det er ikke urealistisk, at tung last, som jernmalm, transporteres på jernbane, det er vel det mest optimale, siger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Men et byggeri af en jernbane til transport af malm ligger længere fremme i tiden, og er blandt andet beroende på hvilke langsigtede behov, der er til stede i Malmfeltsregionen.

Normalt er den maksimal tilladte vogntogsvægt på de svenske veje 60 ton, men Trafikverket har bevilget en dispensation for testkørsel med 90-tons vogntog. De er nu på vej til at blive gennemført på den aktuelle strækning.

Hvis transporterne kommer til at foregå med 90-tonsvogntogene, vil der, når minen kører på fuld produktion og transporterne for alvor er startet op, komme et lastvognstog rullende ud fra minen ca. hvert syvende minut.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.084