Scania og Nordic til nordjysk
BN Transport A/S i Hjørring har netop fået leveret et nyt seksakslet vogntog.
De består af en treakslet Scania R500 og en tilhørende treakslet påhængsvogn af mærket Nordic Trailer.
Chassiset er en Scania R500LB6x2MNB, som er udstyret med en Scania V8 motor, af typen DC16 19 i en 500 hk Euro 5 version, hvor en SCR-katalysator ved tilførsel af AdBlue renser udstødningen, så miljønormen overholdes.
Transmissionen er en Scania GRS905R, der har Scania Opticruise med fuldautomatisk gearskifte uden koblingspedal, og bl.a. funktioner som manøvre mode samt rokkefunktion. Tilsatsbremsen er en Scania-retarder af typen 3500. Drivakslen er et Scania R780 bagtøj, der er gearet med 2,59, der giver en god brændstoføkonomi.
Alle aksler er ophæng med luftaffjedring og bremsesystemet er et ABS/EBS 6S/5M, EBS5.
Førerhuset er en Topline version, der er fyldt med udstyr, så som Driver Support, retarderautomatik som holder farten ned af bakkerne, farve plus instrumenter, fladskærm/DVD, telefonbetjening fra rat, kaffemaskine, mikroovn.
Ladopbygningen og forvognen er leveret af Nordic Trailer A/S i Tilst og forvognens gardinopbygning har en indvendig højde på 2,72 m og en indvendig længde på 6,45 m.
Den treakslede påhængsvogn, der også er bygget op med gardinsider, har en indvendig højde på 2,90 m og en indvendig længde på 8,50 m.
Påhængsvognens chassis og mellemrammen er fuldsvejset og varmgalvaniseret og er udstyret med tre stk. 10 ton SAF aksler, der er ophængt med luftaffjedring. Hjulene er monteret med vinterdæk i størrelsen 265/70 R 19,5. Bremseanlægget er et Wabco system med RSS (der modvirker vælteulykker) og der er en udløserventil som kun virker på forakslen, hvilket er lavet for at lette tilkoblingen og nedsætte slid på trækstangsbøsninger m.v. Der er bogielift på den forreste bagaksel på påhængsvognen, der også er udstyret med et åbent strømagasin samt værktøjskasser og bl.a. færgekroge.
Opbygningerne på både forvogn og påhængsvogn, der er 2,55 m bredde, er udstyret med et truckbærende gulv, der er lagt på langs med omegaprofiler over hovedvangerne for ekstra stabilitet. Der er stokke i kantskinnerne og vognbundenes midte samt multisurringshuller i kantskinnerne.