23948sdkhjf

Milliarder til infrastruktur skal bringe EU ud af krisen

På et møde for en indbudt skare – heriblandt Søren Hyldstrup Larsen fra Nordisk Logistics Association (der består af DTL, Sveriges Åkeriföretag og Norges Lastebileier-Forbund) - forsøgte transportkommissær Siim Kallas at skabe lidt varme.

På et møde for en indbudt skare – heriblandt Søren Hyldstrup Larsen fra Nordisk Logistics Association (der består af DTL, Sveriges Åkeriföretag og Norges Lastebileier-Forbund) - forsøgte transportkommissær Siim Kallas at skabe lidt varme.



Det gjorde han ved at tale om sine planer for nye milliarder til den infrastruktur, som EU har behov for, så landene kan komme ud af krisen og stå klar til fremtiden.

Siim Kallas argumenterede for, at hans foreslåede Connecting Europe Facility program, der skal stille 31,7 milliarder Euro til rådighed til infrastruktur i EUs budget for 2012-2020, er nødvendig og fornuftig. Det er en stor stigning i EUs bidrag, men det anslås, at den første finansieringsfase af hovednettet for de transeuropæiske netværk, TEN, for 2014-2020 vil koste 250 milliarder euro i sig selv. Det vil kræve 1,5 trillioner euro at få EUs transportinfrastruktur til at kunne opfylde den forventede efterspørgsel i fremtiden. Så 31,7 mia. er jo faktisk et beskedent beløb.

- Europa må investere stort i transport-infrastruktur for at kunne forblive konkurrencedygtig, sagde Kallas. Investeringerne vil gøre det muligt at fjerne noget trængsel og gøre transport grønnere og dermed sikre at transport yder sit bidrag til, at EU kan opfylde sine mål for reduktion af drivhusgasser.

Behov for private investeringer

- At bygge det transport-netværk, som Europa har behov for, vil kræve et konkurrencedygtigt set-up og lang sigtet finansiering. De offentlige budgetter har deres begrænsninger, så der er behov for mere investering fra den private sektor, tilføjede Kallas. Konkret har Kommissionen fundet på et innovativt finansielt instrument, kaldet project-bonds eller projektobligationer. De skal tiltrække investeringer fra den private sektor. Projektobligationerne skal være et middel til at mindske risikoen for tredjepartsinvestorer, der ønsker at investere på langt sigt, og det skal virke som en katalysator for at få åbnet op for lånekapitalmarkederne.

Kommissionen forestiller sig at lave en pilotfase som skal omfatte 5-10 projekter.

Positiv fokus

- EU-Kommissionens fokus på infrastruktur og finansiering er positivt, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard, der også bifalder, at man søger nye og private veje til finansieringen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078