Minister med tomme lommer
Selv om han er valgt i Horsens-kredsen havde transportminister Henrik Dam Kristensen ingen ”gaver” med til området.
Forleden var Henrik Dam Kristensen på besøg hos DI i Horsens, hvor ønskerne blandt andet omfatter en udbygning af motorvejen E45. Men der er ifølge transportministeren ikke noget at komme efter:
- Jeg må bare sige, at vi kommer ikke i overskuelig fremtid tiol at se, at en finansminister har råd til at smide 100 milliarder kroner i vores retning. Som det er lige nu, har jeg 200.000 kroner i kassen, ssagde Henrik Dam Kristensen ifølge Horsens Folkeblad.
Ministeren var dog åben overfor at finansiere mere motorvej i Østjylland gennem OPP-projekter, for eksempel ved at pensionsselskaber skyder penge i infrastrukturprojekter.
Direktør i møbeltransportfirmaet LGT Logistics (tidligere GM-ITM), John Riis, lagde ifølge avisen op til øget brugerbetaling, som det ses i udlandet. Fabrikschef Per Laursen fra Danish Crown pegede på, at området frygter at blive glemt, mens andre projekter i landet bliver realiseret.
Få åbnet for modulvogntogene ude i EuropaJohn Riis fra LGT Logistics A/S opfordrede desuden ministeren til at få modulvogntogene ud at køre i hele Europa.
- Som det er nu, må vi ikke køre ind i Tyskland med modulvogntogene. Og det er jo imod al sund fornuft, sagde John Riis, der har oplevet, at de tyske myndigheder har åbnet lidt op for modulvogntogene. Efterfølgende har de tyske myndigheder dog indført skrappe krav, som nærmest gør det umuligt at anvende modulvogntog i Tyskland. Eksempelvis må de ikke køre sammenkoblet over grænsen og vogntogsvægten er i Tyskland begrænset til 40 ton mod 60 ton i Holland og de nordiske lande.
John Riis ser derfor frem til at der gennem Danmarks EU-formandsskab bliver åbnet op for at de effektive og mere miljøvenlige vogntog kan køre i flere EU-lande.
LGT i Horsens anvender i dag otte modulvogntog i sin flåde, hvor de fleste anvendes i trafikken til Sverige, mens der også laves forsøg i trafikkerne til Norge og i Danmark.