Modernisering af togsignaler - bedre sent end aldrig
Dansk Erhverv glæder sig over meldingen om, at togsignalerne nu endelig moderniseres.
Visse af systemerne er fra tiden før 2. verdenskrig, så en modernisering er tiltrængt.
- Danske virksomheder og pendlere mister både penge, tid og livskvalitet på banernes dårlige standard, og det tager tid at udbedre. Bare dette projekt rækker frem til 2022 før det er færdigt, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.
Den længe ventede udskiftning vil fjerne en af de helt store fejlkilder, der giver forsinkelser.
- Ligesom elektrificeringen af banenettet skulle dette også have været igangsat for 20 år siden, men bedre sent end aldrig, siger Jesper Højte Stenbæk.
Dansk Erhverv peger på, at man med modernisering af signalerne nu har taget endnu et skridt mod at bringe de danske baner bare nogenlunde på niveau med vore nabolande , selvom der er lang vej endnu.
- Myndigheder og trafikselskaber har ikke tid til at hvile på laurbærrene her. Det er med det samme på tide at komme i gang med de mange projekter, der er blevet udskudt år efter år, fx indførelse af elektrisk drevne tog på alle hovedstrækninger, indkøb af godt materiel i stedet for de ulyksalige IC4-tog og en fortsat opgradering af standarden for vedligeholdelsen, siger Jesper Højte Stenbæk.
- I krisetider vil politikerne påstå, at vi ikke har råd til en ordentlig standard på banen. Vi må fra erhvervslivets side påpege, at vi ikke at råd til at lade være. Hver forsinket medarbejder eller leverance koster på bundlinjen, og det betyder i sidste ende færre indtægter for stat og kommuner, siger Jesper Højte Stenbæk.