Scania satser i Indien
Scania har planlagt indenfor det næste år at investere ca. 200 mio. svenske kr. i et industrianlæg i Bangalore.
Scania Regional Product Centre, India bliver samtidig centrum for selskabets kommercielle virksomhed i landet.
Scania satser på indenfor en femårs periode årligt at sælge ca. 2000 lastvogne, 1000 busser og 1500 motorer på det indiske marked.
Anlægget skal bygges i et industriområde ca. 40 km øst for delstaten Karnatakas hovedstad Bangalore i det sydlige Indien, og produktionen er beregnet til at starte op i begyndelsen af 2013.
På sigt regner man med at der vil være beskæftigelse til ca. 800 medarbejdere.
Industrivirksomheden skal omfatte en slutmontering af lastvogns- og buschassier samt opbygninger og udstyr til komplette køretøjer. På samme grund opføres også Scanias indiske hovedkontor samt et tilhørende serviceanlæg og et centrallager for reservedele.
- Lokal produktionen af komplette køretøjer i landet betyder at vi kan forkorte leveringstiden yderligere og samtidig tilbyde et bredere produktprogram. Med et reservedelslager i landet forbedres vores service til kunderne også, siger Henrik Fagrenius, der er adm. direktør for Scania Commercial Vehicles India.
Anlægget i Bangalore er Scanias syvende regionale produkt center. De øvrige ligger i Rusland, Dubai, Sydafrika, Malaysia, Thailand og Taiwan.
Scania har været repræsenteret på det indiske marked siden 2007, hvor der blev indledt et samarbejde med Larsen & Toubro (L&T). L&T Har med succes introduceret Scanias lastvogne og service samt udviklet partnerskab med kunder indenfor mineindustrien. L&T har nu til dags omkring en halv snes Scania-serviceværksteder i tilslutning til forskellige miner i landet.
I løbet af 2011 stiftede Scania selskabet Scania Commercial Vehicles India med henblik på at være mere nærværende gennem salg til flere segmenter på det indiske marked for kommercielle køretøjer.
- Der er øget efterspørgsel på køretøjer og motorer i den kvalitet og med de ydelser som Scania kan levere sammen med service og samtidig garantere kunderne en høj tilgængelighed og lave driftsomkostninger. Vi satser på at udbrede vort program af lastvogne til mineindustrien, men også inden for andre dele af anlægssegmentet, ligesom lastvogne til tunge specialtransporter på vej.
Indenfor bussegmentet ser vi også en mulighed for salg af busser til såvel bytrafik som langturs linietrafik, siger Henrik Fagrenius.