Pessimisme over for nedbringelse af brændstofforbruget
De europæiske flådeejere er pessimistiske med hensyn til yderligere brændstofbesparelser.
Den netop offentliggjorte rapport om brændstofforbrug fra Goodyear Dunlop afslører, at 1 ud af 7 europæiske flådeejere, på trods af indsatsen for at forbedre brændstofeffektiviteten, vil være ude af markedet i løbet af otte år, medmindre der sker en drastisk udvikling for at forbedre flådernes brændstofeffektivitet.
På et symposium om dette emne, som fandt sted i Bruxelles i slutningen af januar, præsenterede Goodyear Dunlop en række anbefalinger til at hjælpe erhvervstransportsektoren med at forbedre deres brændstofeffektivitet.
Et køretøjs brændstofforbrug har direkte indvirkning på dets CO2-udslip.
Ingen CO2-planerGoodyear Dunlops Road to 2020-rapport viser, at en tredjedel (30 %) af de europæiske flåder ikke har nogen aktuelle planer om at reagere på den forventede EU-forordning om CO2. I den seneste transport-hvidbog gav Europakommissionen flåderne en tydelig indikation af, at der vil blive indført yderligere forordninger og skatter på brændstof og CO2-udslip i løbet af de kommende ti år.
Samtidig regner flåderne med, at industrien og de politiske beslutningstagere hjælper dem med at opnå større effektivitet.
- Transportsektoren står over for et enormt pres, hvis de skal bidrage til at nå Europas ambitiøse klimaændringsmål, men på trods af deres engagement i brændstoføkonomi, opdagede vi, at mange flåder kunne være bedre forberedt på at håndtere omkostningerne og indvirkningerne på driften ved en eventuel CO2-forordning, siger Michel Rzonzef, Vice President, Goodyear Dunlop commercial tire business EMEA. Undersøgelsen bekræftede, at langt størstedelen af flåderne allerede er i gang med solide foranstaltninger til brændstofeffektivt, og at de derfor har vanskeligt ved at se, hvad mere de kan gøre for at forbedre effektiviteten og sænke CO2-udslippet for at nå endnu højere mål. Dæk med lav rullemodstand er én blandt mange muligheder for at forbedre flådernes brændstofeffektivitet. Uddannelse af chaufførerne i økokørsel, forbedret logistik, ruteplanlægning og aerodynamik på køretøjerne er andre muligheder."
På billedet ses Michel Rzonzef på talerstolen under konferencen i Bruxelles.