23948sdkhjf

Bedre information kan reducere brændstofforbruget

Goodyear holdt konferencen Driving Fleet Fuel Efficiency.

Goodyear holdt konferencen Driving Fleet Fuel Efficiency.



Efterhånden som brændstofpriserne stiger, kræver Europas lastbilflåder mere information om, hvordan de kan opnå væsentlige besparelser på brændstofforbruget. Det viser ny research fra Goodyear Dunlop Tires Europe, som blev fremlagt på konferencen Driving Fleet Fuel Efficiency i Bruxelles tidligere i denne uge – og hvor også journalist Finn Bjerremand fra Trans Inform og Danmarks Transport-Tidende deltog.

Ikke overraskende tager næsten alle (92 %) af flådeoperatørerne skridt til at forbedre brændstoføkonomien. Trods disse bestræbelser tror Europas flådeoperatører imidlertid, at der kan gøres meget mere.

Næsten en tredjedel (28 %) siger, at de kunne opnå større brændstofbesparelser, hvis de havde bedre information om, hvilke faktorer der har største indvirkning på deres lastbilers brændstofforbrug.

Denne mangel på information betyder, at mange flådeoperatører stadig er usikre på fremtiden. Næsten en sjettedel (15 %) er bekymrede for, om de kan blive ved at skabe overskud i løbet af de kommende 10 år, og en femtedel (19 %) af flåderne har ikke tiltro til, at de kan opnå yderligere forbedring af deres brændstoføkonomi i det samme tidsrum.

Østeuropæiske flåder er imidlertid mere optimistiske med hensyn til muligheden for at opnå større besparelser via effektivitet - muligvis fordi prisen på diesel og den nationale miljølovgivning har påvirket dem mindre end deres vestlige naboer i de seneste fem år. F.eks. siger en tredjedel af de polske flådeejere, at de kan opnå besparelser på mere end 20 % på brændstoffet i 2020 – det mener kun 12 % i hele Vesteuropa.

Branchen samlet

Disse resultater er fremkommet to måneder før Goodyear Dunlop samlede Europas største flådevirksomheder i Bruxelles for at drøfte, hvordan vognmænd via en dygtig indsats kan reducere deres flåders brændstofforbrug betydeligt i de kommende ti år.

Et vigtigt emne i debatten er dækkenes rolle i forbedring af brændstofeffektiviteten og reduktionen af CO2-udslippet, samtidig med at man prioriterer andre afgørende performanceegenskaber, f.eks. i forbindelse med trafiksikkerhed.

- Vore kunder gør en masse for at reducere brændstofforbruget, men på et grundlæggende niveau har de stadig behov for mere information om, præcist hvilke foranstaltninger, der vil give de største brændstofbesparelser. Flåderne, der arbejder under meget barske økonomiske vilkår, må kunne være sikre på, at de foranstaltninger, de iværksætter for at spare brændstof, faktisk giver den lovede besparelse, siger Boris Stevanovic, Marketing Director Truck Tires ved Goodyear Dunlop EMEA.

- Køretøjsproducenter, udstyrsleverandører, dækproducenter og vognmænd må arbejde endnu tættere sammen for at finde de bedst mulige løsninger. Flåderne må kunne stole på, at enhver investering i deres eksisterende flåde vil give et udbytte i brændstofbesparelse og reduceret CO2-udslip.

Kallas åbnede Driving Fleet Fuel Efficiency

Konferencen Driving Fleet Fuel Efficiency blev åbnet af Siim Kallas, der er næstformand for Europa-Kommissionen med ansvar for transport. I sin tale hilste Siim Kallas "Driving Fleet Fuel Efficiency"-initiativet meget velkommen.

- Vejgodstransporten er et nøgleelement i det økonomiske system og en bæredygtig udvikling er af afgørende betydning for den langsigtede konkurrenceevne i Europa. Han understregede også, at øget energieffektivitet bør være en bro til alternative brændstoffer.

For at opfylde de politiske mål for EU er "Køreplan for et fælles europæisk transportområde", hvad EU har brug for, hvor en klar og sammenhængende vision kan medvirke til at fremskynde anvendelsen af alternative brændstoffer til transport.

En stærk transportindustri er af vital betydning for Europas økonomi, men samtidig har EU sat et mål for transporterhvervet om at cutte CO2 emissionerne med 60 procent i 2050- i det samme tidsrum forventes vejtransportfeltet at vokse med 60 procent.

I løbet af de næste ti år vil Europa stå over for en enorm udfordring med at opretholde den økonomiske vækst og samtidig reducere kulstofemissioner. Intet sted er dette mere akut end i vejtransportsektoren, påpeger Kallas.

På konferencen for brændstofeffektivitet, hvor nogen af de største flådeejere i Europa var repræsenteret sammen med eksperter i de sidste nye brændstofeffektive teknologi, blev der sammen med politiske beslutningstagere diskuteret, hvilke praktiske og politiske skridt, der skal tages for at reducere brændstofforbruget og bevæge sig mod en mere bæredygtig fremtid.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.146