DTL: Vellykket ministerdebut i EU
Henrik Dam Kristensens præsentation blev en af de mest vellykkede præsentationer af et formandskab meget længe i Parlamentets transportudvalg, vurderer EU-chef Søren Hyldstrup Larsen fra DTL og den nye nordiske EU-transportorganisation, Nordic Logistics Association.
Han har gennem årene lagt ører til lidt af hvert, når nye EU-transportformænd har præsenteret sig.
- Hvor andre landes ministre har stået skoleret eller fået deres manglende indsigt i EU-sager afsløret, så sejlede Henrik Dam Kristensen gennem udvalget med overbevisning. Godt forberedt, velovervejet i sine svar og fokuseret på de emner, der optager parlamentarikerne, fik han udvist en vilje til samarbejde med Parlamentet, som tydeligvis glædede parlamentarikerne, siger Søren Hyldstrup Larsen.
Udover fire hovedpunkter i den danske præsentation kommer yderligere et par emner, som det danske formandskab selv vil forsøge at få løst eller sat på dagsordenen.
Modulvogtnog på dagsordenenDet ene er at sikre, at lande med modulvogntog også skal kunne tillade, at de kan krydse grænserne indbyrdes. Her understregede Dam Kristensen, at han ikke ville pålægge andre at anvende modulvogntogene, også kaldet eco-combies, men alene at tillade ligesindede nabolande at samarbejde.
Et andet fokusområde er sikkerhed for luftfartspassagerer og –fragt. Her vil ministeren arbejde for en forenkling af reglerne.
Endelig pegede ministeren på den store betydning, som færdselssikkerhed har for transportpolitikken. Et emne som fik støtte fra et stort antal parlamentarikere. De efterlyste i den forbindelse også mere fokus på bedre kontrol og sanktioner af overtrædelser – både hvad angår lastbiler og personbiler.
Parlamentarikerne i transportudvalget fokuserede på, at EUs transportpolitik skal gøre en forskel. Det betyder, at hvis man vedtager en lang liste med projekter for udbygning af infrastruktur i EU, så skal medlemslandene også stille de nødvendige finanser til rådighed.
Ikke alle parlamentarikere delte ministerens ideer om modulvogntog, men hans praktiske og pragmatiske tilgang til emnet syntes at lægge en dæmper på kritikken fra modstanderne, som typisk findes blandt De Grønne i Tyskland og østrigske MEP’er, oplyser Søren Hyldstrup Larsen.