Men det går udover danske vognmænd med dansk registrerede biler og chauffører, aflønnet efter gældende danske overenskomster, kritiserer Frie Danske Lastbilvognmænd.
Hvorfor er speditører i stand til at overleve krisen og hvordan får de - trods de svære tider - alligevel nogle rimelige overskud ud af det? spørger FDL i tilknytning til den kommentar, som Danske Speditørers direktør Martin Aabak udsendte forleden om frigivelsen af cabotagekørsel.
- Svaret er enkelt, skriver FDL. Speditørerne og deres fælles opererer ganske enkelt med et stigende antal udenlandske biler.
FDL er uenig med Danske Speditører i, at tabet af arbejdspladser ved, at danske biler ikke kan køre cabotage i andre europæiske lande, meget vel kan vise sig at være større end gevinsten ved at forhindre udenlandske biler i at køre i Danmark.
- Mig bekendt er det længe siden, en dansk speditør har måttet dreje nøglen om, fordi han ikke kunne få det til at løbe rundt. Og har en speditør været nødt til at lukke, skyldes det i hvert fald ikke for høje fragtpriser til de danske vognmænd, påpeger FDL, som mener, at Danske Speditørers udspil skal få ”intetanende politikere til at bøje af, så de store kørsels-rekvirenter kan få frit spil og dermed i endnu højere grad tryne danske vognmænd” ved at presse fragtraterne ned på et niveau, hvor de fornuftige danske vognmænd siger fra.
- Desværre er der alt for mange yngre vognmænd, der er bundet så hårdt op på speditørernes aftaler, at de er nødt til at fortsætte for ikke at gå fallit. Men de tjener end ikke så meget, at der er penge at sætte til side. Og lever derfor på lånt tid, mener FDL.