23948sdkhjf

Regeringen vil bekæmpe ulovlig cabotage

Dansk Transport & Logitik glæder sig over, at regeringen gør klar til offensiv mod social dumping på det danske arbejdsmarked - ikke mindst i transportsektoren.

Dansk Transport & Logitik glæder sig over, at regeringen gør klar til offensiv mod social dumping på det danske arbejdsmarked - ikke mindst i transportsektoren.



Efter først at have afsat 65 millioner kroner på finansloven til at bekæmpe social dumping og sikre fair konkurrence er regeringen nu klar med et kommissorium for et tværministerielt embedsmandsudvalg, der skal finde modtræk mod social dumping fra udenlandske virksomheder og arbejdstagere.

- DTL ser frem til dette meget vigtige arbejde. Vi vil følge udvalgsarbejdet tæt, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Han hæfter sig ved, at regeringen også vil fremsætte et lovforslag om at forhøje bødestraffen fra 4000 kr. til 10.000 kr. for ulovlig cabotagekørsel, og at politiet har fået 10 millioner kroner i 2012 og 2013 til kontrol med cabotagekørsel.

På høje tid der gøres noget

- De danske vognmænd og de danske transportarbejdspladser er under et pres uden sidestykke. Så det er på høje tid, at myndighederne får øjnene op for problemerne og gør noget. Derfor anbefaler vi også, at transportarbejdere udefra bliver registreret herhjemme. Det kunne være ved at inddrage cabotagekørsel i det såkaldte RUT-register, der allerede omfatter f.eks. udenlandske arbejdstagere i byggeriet, siger Østergaard.

Det nye udvalg til modvirkning af social dumping får disse fem hovedopgaver:

1. At afklare krav og regler for udenlandske tjenesteydere og arbejdstagere, så kontrollen kan forbedres.

2. At undersøge mulighederne for at styrke håndhævelsen af reglerne og inddrivelse af tilgodehavender.

3. At undersøge mulighederne for arbejdsklausuler ved offentlige udbud.

4. At undersøge mulighederne for at registrere cabotagekørsel.

5. At undersøge andre landes erfaringer med at bekæmpe social dumping.

- Vi er meget tilfredse med at de mange drøftelser gennem længere tid med relevante politikere ser ud til at have båret frugt, da cabotagekørslen får et helt særligt fokus i udvalgets kommende arbejde, siger Erik Østergaard.

Udvalget sammensættes af embedsmænd fra otte ministerier herunder transportministeriet. Repræsentanter for arbejdsmarkedets parter (LO, DA og KL) inddrages fra starten og orienteres løbende om, hvordan arbejdet skrider frem.

Udvalgets rapport skal foreligge 1. oktober i år, men nye initiativer kan sættes i værk inden da.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062