23948sdkhjf

Danskere vil erobre Europa med modulvogntog

Ny rapport fra Transportministeriet viser, at det danske forsøg med modulvogntog er en stor succes.

Ny rapport fra Transportministeriet viser, at det danske forsøg med modulvogntog er en stor succes.



Men Europa tøver, konstaterer International Transport Danmark.

- Vi er rigtig glade for, at rapporten så tydeligt demonstrerer, at modulvogntog er en mere effektiv og miljøvenlig måde at transportere vejgods på. Det har vi længe ment, og det er godt at se, at Vejdirektoratets fakta peger i samme retning, siger chefkonsulent Jørn Henrik Carstens fra ITD.

Med de positive danske erfaringer i bagagen ligger det lige for, at de danske modulvogntog rulles ud i resten af Europa. Tyskland har 1. januar 2012 sat gang i et forsøg med modulvogntog, og her er danske vognmænd ivrige efter at få vogntogene til at rulle over grænsen.

- 17 af vores medlemmer har vist interesse for at deltage i forsøget. Forhåbentlig vil tyskerne se positivt på at få de danske vogntog ud på deres veje, da de danske vognmænd jo allerede har erfaringer med køretøjerne, lyder det fra Jørn Henrik Carstens. Han understreger dog, at det kunne være rart med fælles regler for, hvordan vogntog rent teknisk skal indrettes.

- Det er dyrt og besværligt med forskellige tekniske krav fra Sverige og Norge over Tyskland til Holland. Harmonisering på EU-plan er desværre en mangelvare indtil videre, når det gælder modulvogntog.

Tyskerne stiller således helt andre krav til modulvogntogenes bremse- og sikkerhedssystemer, end det danske forsøg gør.

Molbohistorie i syd

Et tysk krav om, at de forskellige enheder i et modulvogntog bliver skilt ad i Danmark, kørt over grænsen som separate ”almindelige” vogntog og derefter koblet sammen igen på den anden side af grænsen, skaber hovedrysten i den danske branche.

- Det kan vi kun trække på smilebåndet af. Forhåbentlig kan det danske EU-formandskab skabe en fornuftig udvikling på området med et mere pragmatisk syn på den grænseoverskridende transport, så vi slipper for sådan nogle krav fremover, lyder det fra Jørn Henrik Carstens.

Det tyske krav kommer på baggrund af, at forsøget ikke tillader såkaldt ”grænseoverskridende kørsel” med modulvogntog. Først frygtede ITD, at det betød, at gods, som krydser grænser, ikke måtte transporteres i modulvogntog i Tyskland under forsøgsperioden. Senere bekræftede tyske myndigheder, at det kun var selve modulvogntoget, der ikke måtte køre over grænsen.

- Det er unødvendigt besværligt, men er trods alt ikke nogen stopklods for danske vognmænd, der gerne vil kaste sig ud i at udnytte og bidrage til det tyske forsøg.

Samme regel gælder også for den grænseoverskridende trafik mellem Sverige og Danmark, som EU på et tidspunkt har haft et øje til, men her kører trafikken uden problemer over grænsen – selv den efter EU-ret er ulovlig.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063