23948sdkhjf

Trængselsafgiften skal lette trængslen

Dansk Erhverv: Mange pendlere får det enten sværere eller dyrere, hvis betalingsringen bygges.

Dansk Erhverv: Mange pendlere får det enten sværere eller dyrere, hvis betalingsringen bygges.



Der er ingen grund til at gøre det endnu værre ved at holde krampagtigt fast i, at overskuddet fra betlingsringen kun må gå til kollektiv trafik. Overskuddet skal også bruges til at betale en havnetunnel, mener Dansk Erhverv.

- Denne debat er blevet alt for religiøs. Som i de andre storbyer, der har indført betaling, skal pengene selvfølgelig gå til at gøre livet lettere for pendlerne – uanset om de kører selv eller bruger tog og bus, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.

En betalingsring vil skabe et nyt trafikmønster, der bl.a. vil belaste omegnskommunerne med mere trafik. Derfor giver det god mening at sørge for en trafikmæssig ”bypass-operation”, der leder bilerne udenom byen.

Dansk Erhverv peger endvidere på, at den hastighed, hvormed ringen skal indføres, er for høj. Der er ikke tid til grundige undersøgelser, og der gives ikke tid til at udbygge kollektiv trafik og infrastruktur, inden projektet sættes i gang.

- Ringen vil berøre 1 million mennesker og 100.000 virksomheder. De nærmest berørte er naturligvis pendlerne. Vi skal ikke glemme, at der er tale om mennesker, der prøver at passe deres job og få dagligdagen til at hænge sammen. Mange pendlere får det enten sværere eller dyrere, hvis ringen bygges. Det er virksomhederne og deres ansatte, der tjener de penge, der får Danmark til at løbe rundt. Det skal de ikke straffes for af rent ideologiske grunde, udtaler Jesper Højte Stenbæk.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063