Færgen indsætter nye tvillingefærger
Rederiet Færgen fortsætter sine investeringer i fremtidens færgedrift i det danske ø-rige.
I kølvandet på indsættelsen af superkatamaranen Leonora Christina på Rønne-Ystad overfarten i sommeren 2011, fortsætter Færgen sin modernisering af den maritime infrastruktur i Danmark. Overfarten mellem Tårs og Spodsbjerg er den næste i rækken og i foråret 2012 indsættes to store og moderne dobbeltenderfærger på ruten.
Med plads til 600 passagerer og 122 biler øger de 99,9 meter lange færger kapaciteten med hele 142 procent. Det betyder, at alle passagerer fra foråret 2012 kan møde op uden en forhåndsreservation. Der er plads til alle, og tidligere flaskehalsproblemer er med de nye færger afløst af stabilitet og øget komfort for passagererne.
- I samarbejde med Sund og Bælt er vi sikre på, at de nye færger vil styrke infrastrukturen i lokalområdet og komme borgerne og virksomhederne til gode. De vil også bidrage til at binde Danmark bedre sammen. Prognoserne viser øget efterspørgsel og transportbehov i fremtiden, hvilket vi nu imødekommer med indsættelsen af to moderne færger, siger John Steen-Mikkelsen, administrerende direktør i Færgen.
De to nye færger afløser M/V Odin Sydfyen og M/V Frigg Sydfyen, som trofast har penduleret i farvandet mellem Langeland og Lolland. Det er første gang i 30 år at der bygges nye færger specifikt til overfarten, og den samlede investering i nye færger og færgelejer beløber sig til cirka 320 millioner kroner.