Første spadestik til første sikrede parkeringsplads
Nu får Danmark sin første overvågede, sikrede parkeringsplads for store varevogne og lastbiler.
Statoil er netop begyndt anlægsarbejdet på området ved stationen på Industrivej i Padborg og forventer at være klar til åbning i april.
Den nye parkeringsplads anlægges på området ved Statoil truckanlægget mellem Industrivej og Transitvej. Der bliver plads til, at 52 vogntog kan parkere i kortere eller længere tid på det 7000 kvadratmeter store, indhegnede areal, der er forsynet med bomme, porte og betalingsanlæg. Området vil være døgnovervåget af over 20 videokameraer, og nummerpladerne foran og bag på bilerne scannes ved ind- og udkørsel.
I dag findes der 10-15 tilsvarende sikrede parkeringspladser i andre europæiske lande, men hidtil har Danmark ikke været med.
Padborg er en oplagt placering- Både på grund af områdets transittrafik og koncentrationen af godsterminaler med omladning var det oplagt at vælge at udbygge vores parkeringsareal her i Padborg. Stationen her er i forvejen et velbesøgt truckstop, fordi vi har alle faciliteter med cafeteria, chaufførstue og bad, siger butikschef Michael Dinesen, Statoil i Padborg.
Lige fra starten har kommunen og transportbranchen i Padborg været velvilligt indstillet:
- Det er med stor glæde, at vi kan konstatere, at der nu bliver taget initiativ til at etablere en sikker parkeringsplads efter de nye EU-labels normer i Padborg. Vi hilser Statoils fremdrift velkommen og håber, at rigtig mange chauffører og virksomheder vil benytte den sikrede parkeringsplads og dermed være med til at støtte kriminalitetsbekæmpelsen generelt og specielt i Padborg transportområde, siger projektleder Jan Hyldal Sørensen, Erhvervenes Hus Aabenraa, der er erhvervssekretariat i Aabenraa kommune.
Stigende transportkriminalitetIfølge Eivind Wieth-Knudsen, der leder Statoil projektet, har Statoil valgt at tage denne investering, fordi der er sket en kraftig stigning i kriminaliteten rettet mod transportbranchen med flere overfald, røverier, stjålne biler og specielt tyverier fra parkerede lastvogne.
På europæisk plan taler man om et svimlende tab på 8,2 milliarder euro fra denne form for kriminalitet. Så der er klart et behov for at kunne parkere under sikrede forhold i hviletiden eller opbevare trailere med en værdifuld last natten over. Statoils ambition er at opnå en topklassificering med fire ud af de fem mulige hængelåse i EUs certificeringssystem TPL, der står for Truck Parking Label.
- Man kunne nok også godt forestille sig, at forsikringsselskaberne på et tidspunkt vil give en billigere præmie til vognmænd, der benytter sikrede parkeringspladser, tilføjer han.
Prisen for at benytte den sikre parkering bliver særdeles rimelig, påpeger Statoil. Den forventes at komme til at ligge i niveauet fra 22,50 kr./3 eurofor 1 time til 180 kr./24 euro for et døgn.