Ringenes herre
Maskinindustriens behov for større emner ændrer også behovene i transportbranchen.
Af Finn Bjerremand
Dæk et transportbehov i en tre-fire måneder hvert år og læg dertil, at der kræves et højt specialiseret køretøj. Det er en stor udfordring for en transportvirksomhed, som i første omgang let kan få transportøren til at takke nej.
Bredahl Transport i Timring har dog taget udfordringen op og har bygget en meget speciel trailer, der takket være en investering i en dyrere opbygning samtidig har opnået en vis fleksibilitet, så den også kan anvendes til transport af mindre cirkulære emner i de resterende måneder af året.
- Udgangspunktet var faktisk et behov for at kunne transportere store ringe i størrelsen fra 4,30 m og op til 7,00 m i diameter ca. tre til fire måneder hvert år, siger vognmand Ole Bredahl, der er indehaver af Bredahl Transport i Timring.
Det kræver dog en specialdesignet trailer med udstyr, der kan tippe de store ringe, så bredden i stedet bliver til højde. Det stiller store krav til trailerens opbygning og udstyr.
- Vi valgte at konstruere flangetraileren så den kan klare ringe op til 7 meter på den vippebare bom - og det kan endog ændres til endnu større ringe, hvis der skulle være behov for det, forklarer Ole Bredahl.
Samtidig kan A-bukken i midten anvendes til transport af ringe i størrelsen op til 4,30 m, som godt kan læsses sammen med de meget store ringe.
Det betyder både at vogntoget kan lastes fuldt op vægtmæssigt og samtidig kan det holdes i gang hele året.
Særlig smedKonstruktion af en trailer, som kan håndtere den slags transportopgaver, kan også få mange gode opbyggervirksomheder til pænt at takke nej. Ole Bredahl fandt dog ud af, at der i Padborg fandtes en smed, som ville kunne klare opgaven - og som også havde lyst til at gå i lag med den.
Flemming Johansen hos I.M. Jensen & Bache A/S var manden, der turde gå i gang med den svære opgave, som dog lige skulle defineres nærmere inden hele projektet kunne begynde.
For godt nok vidste Ole Bredahl inde i hovedet hvad han ville have, men det skulle jo også føres ned på tegninger så opbyggervirksomheden vidste hvordan slutresultatet skulle se ud.
En ingeniør hjalp til og lavede de nødvendige beregninger, han tegnede i mere end 200 timer på den. Over flere omgange tegnede han flangetraileren og mødtes med Ole Bredahl uge for uge, hvorefter Bredahl fortalte ham, hvad der var orden og hvad der skulle ændres.
- Det er gået over al forventning, og jeg er faktisk imponeret over resultatet. Da vi have prøvelæsset den inden den blev taget i brug, tog det kun fire timer at lave de småjusteringer der skulle til, forklarer Ole Bredahl.
Der var lige lidt med vinklen på nogle beslag i bunden, som skulle rettes så de kom til at stå lodret i stedet for skråt ud til siden. Hvis de står på skrå optager de nemlig kostbar transportbredde, og det gælder om at holde målene nede, når der skal køres på særtilladelser og ofte med følgebil, forklarer vognmanden.
Bygget over en KelBergOpbygningen er lavet på basis af en brugt indkøbt toakslet Kel-Berg citytrailer, hvor hele chassiset mellem støttebenene og den forreste aksel er blevet skiftet ud med to nye nedbyggede vanger, som også omfatter en indbygget centermonteret reol, kaldet en A-buk, samt hylder over kørebanen der kan udvides til siderne.
Ved at vælge en citytrailer med styring på akslerne, har vognmandsfirmaet opnået at få en specialtrailer, der smidigt kan køre frem mange steder. Ofte er det meget smart at kunne komme let omkring hjørner, når lasten er meget bred.
Det unikke på flangetraileren er den store og kraftige hydraulisk bevægelig bom, der kan håndtere de store tonstunge ringe og vippe ringene fra lodret og ned i en vinkel, så vogntoget i stedet kommer lidt ud i bredden forneden, mens højden reduceres, så det er muligt at køre med godset i de fleste lande i Europa.
Seks store stemplerTil at vippe den store bom, er der 6 store hydraulikstempler, som kører parvis i tre funktioner. Bommen kan tippe to meter, skyde 1,4 m til siden og skyde 1,4 meter ud/ind i toppen.
Styring forgår med en lille fjernbetjening - og det hele kan gøres med 25 ton på.
Alligevel er det kun en 3 kw-motor der klarer det via strøm fra lastvognens natostik, der normalt bruges til sættevognens læssebagsmæk.
Hele opbygningen er meget flot lavet og alt hvad der er af hydrauliske rør, elkabler og elinstallationer er monteret så det sidder så godt beskyttet som muligt.
Lakeringen er lavet af Simmelkjær Autolakering ApS i Simmelkær, og er meget flot arbejde, som er med til at give hele specialtraileren et flot image.
Der er også tænkt på surring og sikring af godset, så det er muligt uanset godsets placering at fastgøre det efter gældende regler i både Danmark og Tyskland.
Der er monteret udtrækkelige breddetavler med skrå afmærkning og det nødvendige lys lige ved bagenden og tilsvarende ved støttebenene i forenden.