Det går den rigtige vej i truckbranchen
NP Trucks: Efter en årrække med udsatte nyinvesteringer og begrænset servicering, vente markedet igen i 2011.
Af Finn Bjerremand
Den løbende udskiftning af ældre gaffeltrucks begyndte igen sidste år. Forud for det har mange virksomheder i to-tre år kørt gaffeltrucks til side og samtidig holdt servicering og udskiftning på et meget lavt niveau. Det ser dog ud til, at der nu igen skal investeres i nyt materiel.
- Det går den rigtige vej nu, og vore kunder er sidste år igen begyndt at foretage løbende udskiftning af deres gaffeltrucks. Samtidig er der også kommet gang i specielt salget af gode, velholdte gaffeltrucks, siger Chris Nielsen, der er sælger og medejer af A/S NP Trucks i Horsens. Virksomheden oplever også en vækst i operationel leasing af gaffeltrucks, hvor kunden typisk indgår en aftale over fem år, og NP Trucks så at sige sørger for at gaffeltrucken altid er i orden og serviceret.
Selskabet har også en afdeling i Roskilde, hvor Casper Nielsen, der også er medejer af virksomheden, står for den daglige ledelse.
Dækkende udbudNP Trucks dækker et stort og bredt sortiment af intern transportmateriel, løftevogne, gaffeltrucks og terminaltraktorer, og faktisk kan man klare ethvert behov inden for området.
I den tunge ende forhandler NP Trucks den store svenske gaffeltruck Svetruck, som klarer løftebehovet af enkeltkolli med vægt på helt op til 80 ton.
Denne type gaffeltrucks er i særdeleshed meget anvendt i vindmøllebranchen, hvor der skal håndteres mange store kolli.
Hovedmærket hos NP Trucks har dog lige siden starten af firmaet i 1967 altid været TCM gaffeltrucks, der leveres med eldrift som både tre- og firehjulede med kapacitet fra 1,6 ton op op til 3,5 ton. TCM leveres også med dieselmotorer eller gasmotor hvor programmet dækker hele løfteområdet fra 1 til 10 ton.
Flere på elPå grund af opstramninger inden for arbejdsmiljøet, er mange virksomheder nødt til at gå over til el-drift, når det gælder gaffeltrucks. Til at dække det store behov på dette område forhandler NP Trucks gaffeltrucken Crown, der efterhånden er blevet et stort mærke på truckmarkedet.
De seneste otte-ti år har NP Trucks også forhandlet Hangcha gaffeltrucks, som man har gode erfaringer med.
- Vi har udelukkende gode erfaringer med den kinesisk fremstillede gaffeltrucks, som vi får bygget helt efter vores og vore kunders ønsker, fortæller Chris Nielsen. Kommer vi med ændringer til producenten, så er det helt sikkert at det er ændret i den næste sending, som kommer til os.
Den kinesisk fremstillede gaffeltruck leveres både i en el-version med kapacitet fra 1,5 ton og op til 12 ton samt i diesel og gas med kapacitet fra 1,5 til 25 ton.
På området for internt transportmateriel forhandles produkter fra den danske producent Logitrans, som har et meget vidtgående program med mange specielle løsninger til forskellige formål.
Stor udlejningsflådeNP Trucks råder også over en meget stor udlejningsflåde på mere end 300 gaffeltrucks, der er fordelt på vidt forskellige størrelser og udgaver. NP Trucks er således i stand til at dække de fleste kunders pludselige behov for truckkapacitet, hvor lejeperioden typisk er op til 12 måneder.
Firmaet i Horsens og Roskilde råder også over egen reparationsafdeling og har bl.a. 45 montører, som kører rundt med servicevogne i hele landet, hvor de servicerer gaffeltrucks direkte ude ved kunderne.