23948sdkhjf

Væn dig til betalingsringen

Uanset hvor diskussionen ender henne, så kommer den: Betalingsringen omkring København. Selv om der er sat mange kræfter ind på at forsøge at stoppe ringen, så kan vi lige så godt vænne os til tanken, at vi i fremtiden kommer til at betale for at køre ind i hovedstadsområdet.

Uanset hvor diskussionen ender henne, så kommer den: Betalingsringen omkring København. Selv om der er sat mange kræfter ind på at forsøge at stoppe ringen, så kan vi lige så godt vænne os til tanken, at vi i fremtiden kommer til at betale for at køre ind i hovedstadsområdet.



Af Gwyn Nissen

Paradoksalt nok er det regeringens hidtidige mange løftebrud, der er ”skyld” i, at vi med usandsynlig stor sikkerhed får en københavnsk betalingsring.

Et løftebrud på betalingsringen vil nemlig i den grad være et nederlag for regeringen. En række af de tidligere løftebrud har været i småtingsafdelingen og rene politiske drillerier, men betalingsringen derimod har i den grad fyldt i den offentlige debat, at en tilbagetrækning fra betalingsringen ikke blot vil være at skyde sig selv i foden: det vil være som at sluge piller, skyde sig selv og springe fra Storebæltsbroen med en betonklods om benene – samtidig.

Regeringen kan ganske enkelt ikke bære en fiasko i sagen om betalingsringen – og derfor kommer den. Helt sikkert.

Det synes også ITD og - nogle - andre organisationer at have erkendt. Derfor er diskussionen om betalingsringen gået ind i sin næste fase: den konstruktive.

ITD foreslår således, at pengene fra betalingsringen investeres i nødvendig infrastruktur, mens Dansk Byggeri bakker op om et håndværkerloft, hvor håndværkere – der jo bare passer deres arbejde – ikke skal betale for hver gang de kører ind og ud af ringen. Men det burde velsagtens også gælde for andre erhverv.

Trængselsproblematikken handler nemlig især om at flytte personbilstrafikken over på den kollektive trafik. Varerne er jo allerede samlet på lastbiler i den ”kollektive godstrafik”.

Hvor om alting er: Betalingsringen skal laves rigtig, og her kan det bekymre, at regeringen har så travlt: I har flertallet – i får betalingsringen. Men betyder det så meget, om ringen – eller betalingsmuren, som modstanderne kalder den – kommer et halvt år før eller senere?

Når det endelig skal være, så gør det i det mindste rigtigt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084