23948sdkhjf

Modulvogntogspremiere for EU-topfolk

60 europæiske diplomater oplevede for første gang et modulvogntog, da de torsdag gæstede Anders Nielsen & Co. på Københavns Frihavn.

60 europæiske diplomater oplevede for første gang et modulvogntog, da de torsdag gæstede Anders Nielsen & Co. på Københavns Frihavn.



I forbindelse med det danske EU-formandskab har regeringen besluttet at gøre en indsats for at få hele EU til at åbne deres veje for modulvogntog. Det første skridt blev taget i går, da omkring 60 såkaldte transportattachéer – der er diplomater på medlemslandenes ambassader i Bruxelles med ansvar for transportspørgsmål – fik lov til at se et modulvogntog på tæt hold.

For langt de fleste transportattachéer var det første gang de så et af de 25,25 meter lange og op til 60 tons tunge modulvogntog, der effektiviserer vejgodstransporten markant til gavn for trængsel, miljø og så transportvirksomhedernes økonomi.

Topembedsmændene er i landet i anledning af, at Danmark har overtaget EU-formandskabet og sluttede i går torsdag en havnerundfart, arrangeret af Copenhagen Malmö Port, hos transportvirksomheden Anders Nielsen & Co i Københavns Frihavn.

- Det står i det danske formandskabs arbejdsprogram, at man ønsker at fremme grænseoverskridende kørsel med længere vogntog, så da Transportministeriet bad DTL om at arrangere en demonstration, gik vi til Anders Nielsen & Co for at få vist disse europæiske nøglepersoner, hvordan modulvogntog anvendes i den praktiske hverdag hos danske transportvirksomheder, siger DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm.

Større program

Transportattachéerne i dag fredag et større program, hvor de sammen med transportministeriets embedsmænd har mødt topfolk fra den danske sø- land- og lufttransport. Udover præsentationen af modulvogntogene stod DTL for en middag på Børsen torsdag aften i samarbejde med den nye nordiske transportorganisation, NLA – Nordic Logistic Association.

Under besøget hos Anders Nielsen & Co forklarede bestyrelsesmedlem Steen Palm kort og præcist om, hvor vigtige modulvogntogene er blevet for virksomheden:

- Før kunne vi kun transportere én 20 eller 40 fods container ad gangen, men med et modulvogntog kan vi ofte transportere to containere ad gangen og derved reducere antallet af transporter med 50 procent. Udover at spare et meget stort CO2-udslip er vi også med til at mindske trængslen, fortalte Steen Palm.

Status i EU er, at modulvogntogene – i EU kaldet Eco-Combies - kører frit i Sverige og Finland og som forsøg i Danmark, Norge, Holland og nu snart også i Tyskland.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066