Politisk vejvilje over for nødråb fra vejgodstransporten
En håndfuld medlemmer af Folketingets trafikudvalg fik en øjenåbner i går, da ITD og TI Transport præsenterede ny undersøgelse, der dokumenterer voldsomt produktivitetstab i dansk vejgodstransport.
Rapporten ’Lastbiltransport – en vækstmotor i dansk økonomi’ fra Copenhagen Economics blev i går præsenteret på en konference, som var arrangeret af Transportøkonomisk Forening, i Fællessalen på Christiansborg. Det er International Transport Danmark (ITD), der har bestilt rapporten hos Copenhagen Economics.
Her fremgår det, at dansk lastbiltransports produktivitet er faldet med 30 procent siden slutningen af 90’erne. I samme periode er omkostningerne – inklusive chaufførlønningerne – steget med over 60 procent. Et regnestykke, der ender med et massivt tab af konkurrenceevne på bundlinjen.
Tallene fra Copenhagen Economics viser, at billige østeuropæiske lastvogne og chaufførers indtog på det danske marked for vejgodstransport langtfra er den eneste forklaring på, at danske eksportlastbiler er blevet en sjældenhed og at danske vognmænd nu også i stigende grad presses af konkurrencen fra andre EU-lande i den nationale vejgodstransport.
ØjenåbnerPræsentationen af rapporten ved cheføkonom Svend Torp-Jepsersen, Copenhagen Economics, der vurderer at der årligt forsvinder 600 danske transportjobs til udlandet fordi danske lastbiler ikke er konkurrencedygtige, var en øjenåbner de fremmødte folketingspolitikere.
Det resulterede ifølge ITD i en livlig paneldebat med deltagelse af medlemmer af Folketingets Transportudvalg, samt repræsentanter for branchens organisationer, hvor stod det hurtigt klart, at politikerne nu har fået øjnene op for behovet for gennemgribende reformer i dansk vejtransport. Afsættet for diskussionen var en ny rapport, der viser, at produktiviteten i erhvervet er faldet med
I debatten kappedes de folkevalgte på det nærmeste om, hvem der hurtigst kunne få sat det ønskede udvalgsarbejde i gang.
Venstres Kristian Piil Lorentzen mente, at udvalget kunne etableres inden for en uge, mens Socialdemokraternes Karin Gaardsted mente, at udvalget kunne etableres ”indenfor nogle uger”.
PositivtOgså de øvrige transportpolitikere i panelet bakkede op om forslaget om et hurtigtarbejde reform-udvalg.
- Det var rigtigt positivt, at opleve politikernes imødekommenhed over for vores ønske om reformer i dansk vejtransport. Og det var også opløftende, at der på tværs af branchens organisationer var enighed om at sætte overliggeren højt og sigte efter at gøre Danmark til Europas førende transportnation”, siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen og tilføjer:
”Nu er det op til os i branchen at vise ansvarlighed og gå ind i udvalgsarbejdet med en indstilling om at skabe et klart og brugbart resultat, som politikerne kan gribe, og som vil styrke vores erhverv i den internationale konkurrence, som er og bliver et faktum for branchen”, siger Jacob Chr. Nielsen.
Første skridt mod at sætte udvalgsarbejdet i gang er at få formuleret et forslag til fælles kommissorium, og derfor aftalte ITD og DI efter mødet at formulere et udkast og i løbet af få dage at rundsende det til de organisationer, der kan tænkes involveret i det kommende udvalgsarbejde.