23948sdkhjf

Tørbulk-krise presser danske rederier

Den langvarige krise med rekordlave fragtrater på tørlastmarkedet kommer til at koste danske rederier dyrt.

Den langvarige krise med rekordlave fragtrater på tørlastmarkedet kommer til at koste danske rederier dyrt.



Det er ikke bare rederiernes egne tab på tørlastskibe, der giver røde tal på bundlinjen. Rederierne kan også imødese store tab på skibe de har udchartret til andre rederier.

Det skriver jp.dk.

De udenlandske rederier, der har lejet dansk-ejet tonnage, er nemlig så hårdt presset, at de sender skibene retur til de danske rederier, der ikke bare må spejde forgæves efter en forventet lejeindtægt. De tvinges også selv til at sende skibene ud på et marked, hvor fragtraterne langtfra dækker omkostningerne.

Et eksempel er rederiet Lauritzen, der har måttet tage fire skibe tilbage fra et konkursramt koreansk rederi, Korea Line. Det kan i værste fald ende med at koste Lauritzen et tab på mere end 300 mio. kroner.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063