Ny skandinavisk lobby-organisation
Dansk Transport og Logistik, Norges Lastebileier-Forbund og Sveriges Åkeriföretag vil i fremtiden være én lobby i Bruxelles for at sikre en høj profilering af fælles synspunkter over for EU.
Dette samarbejde vil foregå i en fælles organisation stiftet under navnet ”Nordic Logistics Association” (NLA). NLA er oprettet som selvstændig organisation med egen bestyrelse, der har ét medlem pr. organisation som medlem af bestyrelsen. Bestyrelsen lægger de strategiske linjer, mens den daglige ledelse varetages af direktøren for NLA, tidligere EU-chef for DTL Søren Hyldstrup Larsen, og hans medarbejdere.
Tæt samarbejde mellem de enkelte medarbejdere i de enkelte organisationer – DTL, NLF og SÅ – vil blive sikret for at fremme udveksling af meninger, erfaringer og synspunkter med henblik på, at NLAs sekretariat vil kunne fastlægge og forsvare NLAs prioriteter og holdninger, oplyser DTL i en pressemeddelelse.
Dermed vil medlemmerne af DTL, NLF og SÅ få mere indflydelse, vurderer DTL, hvilket vil bidrage til at forbedre rammevilkårene for transportvirksomhederne i de tre lande.
- Vi gør også dette for at kunne stå stærkere i vores daglige dialog og samarbejde med andre landtransportorganisationer fra resten af EU. Dette vil helt sikkert give EU et bedre grundlag for at overskue tingene, når der skal laves lovgivning på EU-plan, oplyser Erik Østergaard, adm. direktør i DTL.
Lige konkurrenceHan peger på, at medlemmernes hverdag skal være baseret på lige konkurrence.
- Vi vil derfor udfordre de ulige konkurrencevilkår, som danske, norske og svenske virksomheder udsættes for på trods af de gode intentioner om at det fælles, indre marked skal være lige for alle. Vi sætter spørgsmålstegn ved om total liberalisering på uens vilkår er vejen ud af den ganske katastrofale krise, som verden nu er på vej ind i, forklarer Østergaard.
Fokus på kvalitet, lovlighed, færdselssikkerhed, arbejdsmiljø og bæredygtighed skal også være i centrum, mener de tre organisationer. Det kræver vognmandsvirksomheder, der driver robuste og fremtidsrettede virksomheder, men det kræver også rimelig rammevilkår for virksomheder indenfor vejtransport, ligesom de findes for andre former for transport såsom jernbaner og søfart.
Afgørende tilstedeværelseDen daglige tilstedeværelse i Bruxelles gennem NLA er afgørende for at sikre, at de nordiske synspunkter vil blive taget med i betragtning i det daglige arbejde i Kommissionen, Parlamentet og Rådet, vurderer DTL, der sammen med de nordiske organisationer i NLA taler med én stemme på vegne af mere end 15.000 transportvirksomheder i EU og tilknyttede EØS-lande.
- EU får også helt sikkert gavn af dette grænseoverskridende sammenhold fra nord, påpeger DTL.
NLA har allerede udvidet samarbejdet til at omfatte Finland og den finske vejtransportorganisation SKAL gennem en associeringsaftale. SKAL har i første omgang valgt at fokusere på at etablere egen repræsentation i Bruxelles i samarbejde med andre finske erhvervsorganisationer, herunder transportorganisationer, men vil gennem associeringsaftalen været tæt knyttet til NLA, som således bringer den nordiske slagkraft op på 21.000 medlemmer.
I går underskrev direktørerne for de tre skandinaviske vognmandsorganisationer aftalen om stiftelsen af NLA: Fra venstre Erik Østergaard, DTL, Jan-Terje Mentzoni, Norges Lastbileier-Forbund, og Johan Lindström, Sveriges Äkeriforetag.
NLA hos transportministerenBlot en times tid efter præsentationen af en ny dansk-svensk-norsk transportorganisation, Nordic Logistics Association, NLA, med base i Bruxelles kunne tre transportdirektører, Erik Østergaard, DTL, Jan-Terje Mentzoni, NLF, og Johan Lindström, SÅ, sammen med NLAs mand i Bruxelles, Søren Hyldstrup Larsen, give den danske transportminister og EU-formand, Henrik Dam Kristensen, en førstehåndsorientering om, hvad man vil med den nye organisation og om de fælles nordiske holdninger til en række transportforhold.
- Vi fik bl.a. fremført over for ministeren, at EUs regler om midlertidig cabotagekørsel skal bevares, så længe konkurrencebetingelser og løn- og levevilkår er så forskellige i medlemslandene, og vi fik slået et slag for modulvogntogene som en af løsningerne på trængslen og miljøbelastningen, fortæller NLA-direktør Søren Hyldstrup Larsen.
Fremme af modulvogntog er allerede sat på dagsordenen af det danske EU-formandskab.
DTL, NLF og SÅ er i aften vært for EUs transportattachéer ved en middag på Børsen. Det danske formandskab har inviteret attacheerne til at besøge Danmark for at give den et indblik i dansk transport.