Dansk Vejforening imod en betalingsring
En betalingsring kan måske godt reducere trafikken og trængslen inde i København – men der er andre og bedre alternativer.
Dansk Vejforening mener ikke det kan betale sig at bruge en betalingsring til at øge fremkommeligheden i København. Foreningen anbefaler i stedet en række konstruktive alternativer, som også kan medvirke til, at nedbringe trængslen i København.
Argumenter mod betalingsringen er bl.a.: Trafikken i København falder allerede. Betalingsringen vil ikke gavne miljøet nævneværdigt. Penge er ikke det vigtigste i danskernes valg imellem bil og kollektiv trafik. Det er den dyreste måde at opkræve skat på. Der er ingen hensigtsmæssige steder at lægge en betalingsring. Det er en samfundsøkonomisk underskudsforretning og dyrt for København. Betalingsringen er en skat på arbejdskraftens mobilitet.
Hvad regeringen i stedet burde gøreDer er mange andre måder at øge fremkommeligheden på, mener Vejforeningen. Dansk Vejforening foreslår, at regeringen i samarbejde med Københavns kommune og kommunerne i hovedstadsområdet skal undersøge mulighederne og iværksætte initiativer på bl.a. disse områder, som har et væsentligt potentiale for at nedbringe trængsel, og for at fremme brugen af kollektiv trafik og samkørsel mm.:
- Grøn bølge og optimering af alle lyssignaler i København for at sikre en bedre trafikafvikling. Køproblemer opstår først og fremmest i forbindelse med kryds.
- Etablering af en ringforbindelse (især havnetunnel) øst for København for at få transittrafikken ud af København.
- Vendbare vognbaner på de mest belastede motorveje. Løsningen bruges i udlandet.
- Hvor motorvejene har 3 eller flere spor, kan man ved hjælp af variable tavler reservere en bane til samkørsel og busser med videre i de perioder, hvor der er trængsel. Det bruges i udlandet.
- Bedre parkeringsfaciliteter ved alle stationer – også inde i København. De fleste af de senest etablerede s-togsstationer har nærmest ingen parkeringspladser.
- Bedre koordinering af vej- og ledningsarbejder. En del af forklaringen på de lave gennemsnitshastigheder i København er de mange ukoordinerede opgravninger af vejene.
- Taxaer og vare-/lastbiler i busbanerne når der er plads (brug af variable skilte). Busbaner er en god måde at sikre fremkommelighed for busser, men det vejareal de beslaglægger bør udnyttes mest muligt.
- Varedeklaration på vejtrafik: ”hvor meget trængsel skaber jeg?”. Information til den enkelte trafikant om betydningen af hans/hendes trafikmønster, er den første forudsætning for at skabe adfærdsændringer. Denne type indsats virker bl.a. på miljøsundheds- og fødevareområdet, og vil også virke på trafikområdet.