Lastbiljob forsvinder ud af Danmark
Transportbranchens arbejdspladser strømmer ud af Danmark, og dansk lastbiltransport er under hårdt pres fra stigende omkostninger og faldende produktivitet.
International Transport Danmark peger på baggrund af en ny rapport fra analysevirksomheden Copenhagen Economics på et akut behov for reformer, som skal genskabe en offensiv dagsorden omkring erhvervet og sikre dets konkurrenceevne.
90 procent af alt dansk gods bliver transporteret på lastbiler til butikker og virksomheder, men det er langt fra sikkert, at det fremover er danske lastbiler, der står for transporten. I løbet af ti år er produktiviteten i vejtransporterhvervet faldet drastisk med ca. 30 procent, mens de danske chaufførlønninger fra 2005 til 2011 er steget med ca. 20 procent.
Det viser en analyse, som Copenhagen Economics har lavet for ITD. Produktivitetsfaldet svarer ifølge ITD til, at det arbejde, der i 2000 kunne klares af tre mand, i dag kræver fire mands arbejde – vel at mærke til en betragteligt højere løn.
- Det er selvfølgelig ikke holdbart, og nu må branchen og politikerne sammen komme i offensiven for at få vendt denne udvikling. I og med at næsten al godstransport i Danmark foregår på ladet af en lastbil, er dansk erhvervsliv og konkurrenceevne dybt afhængig af, at vi har et velfungerende vejtransporterhverv i Danmark, siger Jacob Chr. Nielsen, adm. direktør for ITD.
16.000 arbejdspladser på spilITD håber, at rapporten fra Copenhagen Economics, der præsenteres i dag ved en konference i København, bliver et wake-up-call for branchen og politikerne. Ifølge rapporten er 8000 danske job forsvundet fra dansk lastbiltransport siden 2008. Jobbene forsvinder dels ved, at nogle virksomheder drejer nøglen om, og dels ved at andre udflager lastbilerne til udlandet og ansætter udenlandske chauffører i stedet for danske.
- Når lønkurven går opad, og produktivitetskurven går kraftigt nedad, har vi et problem, uanset hvordan vi vender og drejer det. De to kurver danner lige nu et ’dødens gab’ omkring den danske lastbiltransport, og erhvervets eksistens vil i løbet af de kommende år komme på spil, hvis vi ikke får lukket det nuværende gab, siger Jacob Chr. Nielsen.
Hvis omfanget af udflytning inden for lastbiltransport når samme niveau som inden for fremstillingsindustrien, vil tabet af arbejdspladser over de næste ti år være yderligere ca. 16.000 arbejdspladser.
I dag er 38.000 danskere beskæftiget i lastbiltransporten og dens følgeerhverv, og erhvervet bidrager med 1,3 procent af det danske bruttonationalprodukt.
LøsningerITD peger blandt andet på mindre bureaukrati, fair og afbalancerede bøder, udbygning af infrastrukturen, samt egenkontrol og brug af it i virksomheder som vejen frem. ITD foreslår desuden etablering af et videnscenter med praktisk videndeling i branchen.