DTL: Trængslen er selvskabt
Trafikken vil kunne afvikles bedre, hvis hovedstadsområdet tog fat i egne problemområder.
Dansk Transport & Logistik – der er modstander af en betalingsring omkring København - skriver i sit seneste medlemsblad, at mange trængselsproblemer er selvskabte plager fra kommunens side, hvor man i årevis har fjernet trafikkapacitet fra vejene.
DTL opremser en stribe problemområder i og omkring København, hvor trafikken møder unødvendige hindringer: det er indsnævringer, chikaner og skabelsen af busbaner/p-pladser, hvor der ikke er behov.
- Generelt er antallet af vejbaner mindsket af mange forskellige hensyn. Konsekvenserne er, at bilerne ikke får den plads, vejene er bygget til. Resultatet er trængsel – selvskabt trængsel. Og så hedder det, at det er bilernes skyld, fastslår DTL.
Ti bud på bedre trafikafviklingDTL har i slutspurten af betalingsring-debatten blandt andet ti bud på, hvordan trængsel kan lettes: herunder variable retninger af vejbaner (antallet af spor øges afhængig af trafikstrømmen i myldretiden), optimering af trafiklys (grønne bølger ind og ud af byen i forbindelse med myldretid), inddragelse af kantstensparkering til ekstra spor, bedre styring af vej- og ledningsarbejder i byen, etablering af park+ride, bedre kollektiv trafik, modulvogntog til Nordhavnen mm.
Politiker spørger ministerDTL’s fokus har fået Venstres trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til at stille trafikminister Henrik Dam Kristensen spørgsmål. Han beder ministeren kommentere DTL's argument om, at årsagen til den nuværende reducerede fremkommelighed i København reelt er omfattende, langvarige anlægsarbejder i byens gader.
- Endvidere bedes ministeren kommentere FDM's argument om, at fremkommeligheden kan forbedres ved mindre vejændringer og optimering af lysreguleringerne i København. Endelig bedes ministeren kommentere DTL's forslag om, at lade taxier samt vare- og lastbiler benytte busbanerne i myldretiden for at øge den samlede fremkommelighed, skriver Venstre-manden.