ITD: Grotesk sag
Vognmand betaler for chaufførers forglemmelser
En vognmand er af Østre Landsret blevet idømt en bøde for tre chaufførers forglemmelser i forbindelse med registrering af køre-hvile-tid. Chaufførerne selv slap med advarsler, fordi deres overtrædelser ikke blev anset for at være store nok til at blive straffet. Sagen sætter endnu engang en tyk streg under de danske domstoles problemer med at håndtere bestemmelserne om objektivt ansvar for vognmænd i forbindelse med køre-hvile-tid, mener International Transport Danmark.
EU’s køre-hvile-tids-forordning definerer, at et såkaldt objektivt ansvar for chaufførernes overtrædelser af reglerne kan tages i anvendelse af domstolene. Imidlertid er det ITD’s erfaring, at så godt som alle sager automatisk ender med, at vognmanden bliver ikendt et objektivt ansvar.
- De danske domstole negligerer konsekvent, at reglerne siger, at et objektivt ansvar kan tages i anvendelse over for vognmanden. I stedet opererer de konsekvent med et skal i forhold til det objektive ansvar, og det giver ind imellem helt groteske udslag som i den aktuelle dom fra Østre Landsret, siger chefkonsulent hos ITD, Lars Nielsen.
Sagen begyndte hos en dansk vognmand, hvor otte chauffører i 2011 fik bøder for fejlbetjening af køre-hvile-tids-apparatet. Der var tale om simple forglemmelser, hvor chaufførerne glemte at anvende funktionstasten.
- Det kan let ske, når chauffører kører i forskellige lastbiler med forskelligt udformede kontrolapparater, siger Lars Nielsen.
Tre af de otte chauffører ville ikke finde sig i bøden og gik i byretten. Her lod dommeren dem slippe for bøden og gav i stedet en advarsel. Alligevel skal vognmanden betale en bøde på 18.000 kroner for de tre chaufførers forseelser. Det har Østre Landsret netop afgjort, og det ærgrer ITD.
- At chaufførerne fik advarsler af byretten i stedet for bøder viser, at retten reelt mener, at overtrædelserne ikke var strafværdige. Hvordan overtrædelserne alligevel kan ende med at være strafværdige for vognmanden, forekommer mildt sagt mystisk, lyder det fra Lars Nielsen.
Vognmand forsøgte at forebyggeI retten argumenterede vognmanden for, at han har gennemført mange tiltag for at forebygge overtrædelser af reglerne. Blandt andet printer han hver måned en kopi ud af køre-hvile-tids-rapporterne og gennemgår dem med chaufførerne. Vognmanden har ikke haft køre-hvile-tids-sager siden 2009. Landsretten gav ikke nogen udførlig begrundelse for dommen, men erklærede, at retten blot fulgte reglerne.
ITD har gennem flere år ført en række principielle sager på området for køre-hvile-tid og håber, at det bliver muligt at finde nogle mere fornuftige og fleksible måder at administrere reglerne på.
- Retssystemet bør se forskelligt på bevidst snyd og så menneskelige fejl. Det er ude af proportion, når vognmanden skal betale en stor bøde for en menneskelig fejl, hvor chaufføren tilmed ikke bliver straffet. Det objektive ansvar er som udgangspunkt fornuftigt, men det skal naturligvis håndteres med sund fornuft i hver enkelt sag, siger Lars Nielsen.